Zgodnie z art. 238 ustawy o finansach publicznych zarząd jednostki samorządu terytorialnego przekazuje projekt budżetu do zaopiniowania radzie gminy (powiatu) albo sejmikowi oraz właściwej regionalnej izbie obrachunkowej. Czas na to ma do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy. Przekazując właściwej radzie (sejmikowi) oraz RIO projekt uchwały, należy pamiętać o dołączeniu do niej uzasadnienia.
– Przepisy nie określają kolejności, w jakiej zarząd jednostki samorządu terytorialnego ma dokonać przedstawienia projektu uchwały budżetowej – wyjaśnia prof. Cezary Kosikowski z Uniwersytetu w Białymstoku. – A więc może dokonać tego równocześnie wobec obydwu organów albo w różnym czasie, jednakże zawsze nie później niż do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, którego projekt uchwały dotyczy – dodaje profesor.
Dotrzymanie tego terminu jest konieczne, ponieważ organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu bez uprzedniego zapoznania się z opinią regionalnej izby obrachunkowej o jego projekcie. Samo uchwalenie budżetu powinno nastąpić co do zasady przed 1 stycznia. Ostatecznym zaś terminem, w którym każdy samorząd powinien uchwalić przyszłoroczny budżet, jest 31 stycznia 2015 r.