Czego dotyczył spór
Pod koniec czerwca 2014 r. rada miejska nadała statut oddziałom żłobkowym w jednym z przedszkoli integracyjnych. Uchwałę w tym zakresie w całości zaskarżył wojewoda. Jego zdaniem z przepisów kompetencyjnych i pośrednio z art. 63 ust. 2 ustawy o opiece na dziećmi do lat trzech wynika, że zakładanie i utrzymanie żłobków należy do zadań własnych gminy. Ta ostatnia określa też formę organizacyjno-prawną, w której gminy mogą tworzyć i prowadzić żłobki i kluby dziecięce. Ma to być gminna jednostka budżetowa. To zaś oznacza, że zgodnie z ustawą o finansach publicznych żłobki i kluby dziecięce prowadzone przez gminę są jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy, a pobrane dochody odprowadzają na jego rachunek. Gminne jednostki budżetowe są tworzone, łączone i likwidowane w drodze uchwały przez radę gminy, która jednocześnie nadaje im statut i przekazuje mienie w zarząd.
Zdaniem organu nadzoru rada miejska nie utworzyła nowej jednostki budżetowej – żłobka miejskiego, a nadała statut oddziałom żłobkowym znajdującym się w ramach innej jednostki budżetowej, tj. przedszkola. Tym samych naruszyła przepisy.
Dodatkowo skarżący zauważył, że dyrektor żłobka jest stanowiskiem kierowniczym urzędniczym. Jego obsadzenie następuje co do zasady w drodze otwartego konkursowego naboru, a podstawą nawiązania stosunku pracy będzie umowa o pracę. Osoba zatrudniona na stanowisku dyrektora żłobka powinna spełniać wymagania kwalifikacyjne określone w ustawie żłobkowej. Natomiast do dyrektora przedszkola nie mają zastosowania przepisy ustawy żłobkowej, lecz uregulowania ustawy o systemie oświaty.
Co prawda zdaniem wojewody istnieje możliwość przeprowadzenia jednego konkursu na obydwa stanowiska (dyrektora żłobka i dyrektora przedszkola). Jednak powinny być ogłoszone dwa odrębne konkursy, na każde ze stanowisk osobno. I choć nie jest wykluczone przystąpienie i wyłonienie w drodze takich odrębnych konkursów tej samej osoby na obydwa stanowiska, to musi ona spełniać wymagania kwalifikacyjne do zatrudnienia na obydwu wymienionych stanowiskach pracy. Zastrzeżenia wojewody wzbudziły również postanowienia uchwały, że żłobek korzysta nieodpłatnie z pomieszczeń przedszkola. Nie można go bowiem uznać za określenie mienia przekazywanego jednostce budżetowej w zarząd.
Rozstrzygnięcie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie uwzględnił skargę organu nadzoru. Sąd nie miał wątpliwości, że zakładanie i utrzymanie żłobków należy do zadań własnych gminy. Żłobki i kluby dziecięce prowadzone przez gminę są jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy, a pobrane dochody odprowadzają na jego rachunek.