W uchwale w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty, rada gminy zróżnicowała stawki w zależności od kategorii mieszkańców (dzieci), ich wieku (18 lat i 25 lat) oraz sytuacji (kontynuowanie nauki).
Przyjęte rozwiązanie zakwestionowało Kolegium Regionalnej Izby Regionalnej, które stwierdziło nieważność uchwały.
RIO wyjaśniło, że art. 6k ust.4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie upoważnia rady gminy do ustalenia dodatkowych kryteriów różnicowania opłat, aniżeli, te które wynikają z art. 6j ust.2a ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem rada gminy może zróżnicować stawki opłaty w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy.
Spór pomiędzy radą gminy a RIO przeniósł się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku (sygn. akt I SA/Gd 1256/14).
W skardze rada gminy podkreśliła, że Kolegium RIO nie jest konsekwentne i obiektywne, ponieważ w stosunku do różnych gmin organ ten stosuje odmienne kryteria oceny przekładanych uchwał. Jak wyjaśniono, zakwestionowana uchwała jest powtórzeniem rozwiązań przyjętych i niezakwestionowanych przez Kolegium RIO w uchwale innego samorządu, gdzie dokonano zróżnicowania stawki opłaty w zależności od wieku jako dodatkowego kryterium.