W administracji publicznej na ogół dobrze kieruje się ludźmi. W jakimś sensie na straży jakości kierowania w tym sektorze stoją sztywniejsze niż w biznesie uwarunkowania prawne. Oczywiście zdarzają się wyjątki i przepisy nie są przestrzegane. Mówi się o tym, że w administracji samorządowej dosyć często zatrudniane są osoby po znajomości. Nie jest tragicznie, jeśli mają one odpowiednie kwalifikacje. Gorzej, jeśli jedyną wyróżniająca zatrudnioną osobę cechą jest jej znajomość z osobami decydującymi o zatrudnieniu. Samo kierowanie się rekomendacjami, nawet w administracji, nie jest naganne. Polecanie przyszłych pracowników jest coraz popularniejsze i na Zachodzie (referral method), i w Polsce. Zaletą tej metody zdobywania pracowników jest między innymi oszczędność czasu i środków, a także szansa dotarcia do osób, do których inaczej nie dałoby się dotrzeć.
W sferze publicznej zapomina się o tym, że nie da się wszystkiego zadekretować. Pewne rzeczy można narzucić, na przykład częstotliwość dokonywania ocen okresowych, innych nie. Kierowanie ludźmi zakłada różne miękkie działania, które mogą być różne w zależności od urzędu. Nie da się np. zmusić wszystkich dyrektorów generalnych, by stosowali w swej polityce kadrowej grywalizację, bo jest akurat modna.
Grywalizacja? Cóż to takiego?
To używanie różnego rodzaju gier, które mogą wskazywać na pożądane przez pracodawców kwalifikacje. Służy ona także motywowaniu pracowników, choć wskutek coraz powszechniejszego jej stosowania pojawiają się wątpliwości, czy nie jest nadużywana i czy zawsze przynosi spodziewane efekty.
Ministerstwa i urzędy centralne mają obowiązek opracować standardy zarządzania zasobami ludzkimi, ale część tego nie robi.
Trzeba im o tym obowiązku przypominać. Nie trzeba przecież szalonej filozofii, by je napisać, a pracownik powinien wiedzieć, jakie zasady obowiązują w organizacji – zarówno jego samego, jak i wszystkich pozostałych pracowników i przełożonych. Standardy powinny być napisane krótko i zrozumiale. Wzorcem mogą być zasady lorda Nolana dotyczące jakości życia publicznego. Mają charakter uniwersalny i ponadczasowy. Są to postulaty bezinteresowności, niezawisłości (rzetelności), obiektywizmu, odpowiedzialności, jawności (otwartości), uczciwości oraz przywództwa.