Czytaj także: Postępowanie administracyjne można zawiesić także na wniosek strony
Organ ma obowiązek podjąć wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy (por. m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 17 stycznia 2008 r., sygn. II SA/Bk 649/07, LEX nr 509178). Obowiązek przeprowadzenia całego postępowania co do wszystkich istotnych okoliczności spoczywa na organie i nie można przerzucić go na stronę. W sytuacji, gdy strona przedstawia jakiś materiał dowodowy, organ ma obowiązek go ocenić. Powinien także uzupełnić ten materiał, ale tylko wtedy, gdy okaże się to konieczne (wyrok NSA z 19 maja 2010 r., sygn. I OSK 163/10, LEX nr 595239). W razie wątpliwości co do treści żądania strony, które wpłynęło do organu, na organie ciąży obowiązek ustalenia, jaki charakter ma to żądanie (por. m.in. wyrok WSA w Olsztynie z 27 marca 2018 r., sygn. II SA/Ol 982/17, LEX nr 2472072).
Przykład
Załóżmy, że do organu wpłynęło żądanie strony, którego treść budzi wątpliwości. Żądanie to powinno zostać ocenione na podstawie jego treści, a nie tytułu pisma. W razie wątpliwości, organ powinien wyjaśnić rzeczywistą wolę strony. Trzeba jednak pamiętać, że sprecyzowanie żądania jest uprawnieniem strony, a nie do organu (por. m.in. wyrok NSA w Gdańsku z 5 grudnia 2001 r., sygn. II SA/Gd 315/00, LEX nr 76101). To strona decyduje o tym, jaki charakter ma mieć ostateczne jej żądanie. W przypadku pism, które zostały zredagowane w sposób niezrozumiały i niepozwalający na ustalenie rzeczywistej woli strony, organ informuje stronę o jej sytuacji procesowej, przysługujących jej środkach obrony i uwarunkowaniach ich złożenia. Obowiązek ten nie rozciąga się jednak na wszystkie pisma strony i nie obejmuje pism, które są jasne i zrozumiałe, nawet jeśli wynika z nich jednoznacznie, że zawarte w nich żądania strony nie mogą zostać uwzględnione (por. wyrok NSA z 9 sierpnia 2006 r., sygn. I OSK 1134/05, LEX nr 275439).
Podkreśla się, że uchybienie przez organ wymaganiom wynikającym z art. 7 i art. 77 § 1 k.p.a. ma miejsce tylko wtedy, gdy –wbrew obowiązkowi należytego wyjaśnienia sprawy – nie ustala on faktów czy zdarzeń, które mają znaczenie dla załatwienia sprawy, czyli dla zastosowania określonej normy prawa materialnego, przyznającej stronie konkretne uprawnienie lub nakładającej na nią obowiązek (wyrok NSA z 6 marca 2018 r., sygn. II OSK 1174/16, LEX nr 2469167). Organ nie ma obowiązku poszukiwania dodatkowych dowodów, jeżeli zebrał już wyczerpujący materiał dowodowy, pozwalający na wydanie rozstrzygnięcia (por. wyrok WSA w Krakowie z 16 kwietnia 2018 r., sygn. III SA/Kr 1142/17, LEX nr 2486974).
Inicjatywa strony
W art. 6 kodeksu cywilnego (dalej k.c.) przyjęto, że ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z tego faktu wywodzi skutki prawne. W wyroku WSA w Warszawie z 22 lutego 2008 r. (sygn. IV SA/Wa 46/08, LEX nr 489215) stwierdzono, że zasada ta obowiązuje również w postępowaniu administracyjnym, w związku z czym obowiązek poszukiwania dowodów ciąży nie tylko na organie, ale obarcza również stronę, która w swoim dobrze rozumianym interesie powinna wykazywać dbałość o przedstawienie środków dowodowych. Inicjatywa dowodowa powinna być zatem przejawiana nie tylko przez organ, ale również przez stronę postępowania.
Wyrażany jest jednak także pogląd, że reguła zawarta w art. 6 k.c. nie ma zastosowania do postępowania administracyjnego (por. wyrok NSA we Wrocławiu z 15 października 1999 r., sygn. I SA/Wr 929/98, LEX nr 40536). Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w wyroku NSA z 20 marca 2018 r. (sygn. II GSK 1691/16, LEX nr 2479887), co do zasady ciężar dowodzenia okoliczności istotnych dla sprawy obciąża organ.