Granicą jest 14 tysięcy euro

Gmina, wszczynając postępowanie przetargowe, ma obowiązek poinformować o tym w ogłoszeniu. Zamieszcza je w urzędzie oraz na swojej stronie internetowej, a gdy jego wartość osiąga określone pułapy, także w Biuletynie Zamówień Publicznych

Publikacja: 10.05.2010 04:00

Granicą jest 14 tysięcy euro

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Tryb postępowania w sprawach związanych z udzielaniem zamówień publicznych, w tym również obowiązki zamawiającego związane z publikacją ogłoszeń w tych sprawach, określają przepisy ustawy z 29 stycznia 2004 r. – [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9E7F9BEE08D96FFFDD5C1C30AEBD002D?id=247401]Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 223, poz. 1655 ze zm.)[/link].

Jak wynika z treści jej art. 11 ust. 1 pkt 2, ogłoszenia zamieszcza się w Biuletynie Zamówień Publicznych, który jest udostępniany na stronach portalu internetowego Urzędu Zamówień Publicznych.

Generalnie można wskazać, że publikacja w biuletynie takich informacji jest obligatoryjna, jeżeli wartość zamówienia przekracza równowartość 14 tysięcy euro. Natomiast w sytuacjach, w których wartość zamówienia przekracza tzw. progi unijne, udzielający go ma obowiązek przekazać treść ogłoszenia Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich w celu jej zamieszczenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W przypadku pozostałych zamówień – a więc o wartości niższej niż równowartość 14 tysięcy euro – ogłoszenia publikuje się również, ale wystarczy zamieszczenie ich na stronie internetowej zamawiającego oraz w jego siedzibie, np. w starostwie powiatowym.

[srodtytul]Wszczęcie procedury[/srodtytul]

Zgodnie z art. 40 pzp z[b]amawiający wszczyna postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego, zamieszczając ogłoszenie o zamówieniu w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie oraz na stronie internetowej[/b]. Jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, zamawiający zamieszcza ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych.

Jeżeli wartość zamówienia jest równa kwotom określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 lub je przekracza, zamawiający przekazuje ogłoszenie o zamówieniu Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.

Takie same zasady publikacji ogłoszeń obowiązują w przypadku zastosowania przetargu ograniczonego (por. art. 48 ust. 1 pzp), a także negocjacji z ogłoszeniem (por. art. 56 ust. 1 pzp) czy dialogu konkurencyjnego (por. art. 60c ust. 1 pzp). Występujące odrębności dotyczą w zasadzie jedynie obligatoryjnej treści takiego ogłoszenia.

[srodtytul]Przed zawarciem umowy[/srodtytul]

Odmienności występują dopiero, gdy zamawiający zdecyduje się na zastosowanie kolejnych wymienionych w ustawie trybów (negocjacje bez ogłoszenia, zamówienie z wolnej ręki). Ustawodawca do ich wszczęcia nie wymaga publikacji ogłoszeń czy to w Biuletynie Zamówień Publicznych, czy to w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Obowiązek taki powstaje dopiero z chwilą wybrania najkorzystniejszej oferty.

Jak wynika bowiem z treści art. 62 ust. 2a pzp, zamawiający, niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty (w trybie negocjacji bez ogłoszenia), może zamieścić odpowiednio w Biuletynie Zamówień Publicznych albo przekazać do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy. Podobne rozwiązanie zastosowano w przypadku udzielenia zamówienia z wolnej ręki (art. 66 ust. 2 pzp).

W przypadku zastosowania trybu zapytania o cenę obowiązek publikacji ogłoszeń w Biuletynie Zamówień Publicznych czy też w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nie występuje w ogóle. Jak bowiem wynika z treści art. 70 pzp, [b]w trybie zapytania o cenę można udzielić zamówienia tylko i wyłącznie na dostawy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych[/b], pod warunkiem że wartość zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8.

[srodtytul]Jak publikować[/srodtytul]

Ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych zamieszcza sam zamawiający, wypełniając specjalny elektroniczny formularz. Konsekwencją tego jest po pierwsze to, że z chwilą zakończenia wypełniania formularza następuje publikacja ogłoszenia w biuletynie i rozpoczynają swój bieg terminy ustawowe liczone od dnia publikacji ogłoszenia. Po drugie za treść ogłoszenia oraz za wszelkie ewentualne błędy w nim zamieszczone odpowiada zamawiający.

W przeciwieństwie do Biuletynu Zamówień Publicznych Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej ma zarówno formę elektroniczną, jak i publikacji drukowanej, a ogłoszenia w nim publikowane przekazywane są przez zamawiających pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną na adres Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.

[ramka][b]Wysokie progi unijne[/b]

Ogłoszenie o zamówieniu należy w określonych przypadkach przekazać Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. Ma to miejsce w sytuacji, gdy wartość zamówienia dla dostaw lub usług przekracza równowartość kwoty 125 tys. euro, a dla robót budowlanych 4,845 tys. euro.

Progi te zostały określone w przepisach [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6C8C3D8F1C9D3D820BF7B054006CF511?id=336362]rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 23 grudnia 2009 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (DzU nr 224, poz. 1795)[/link]. [/ramka]

W razie stwierdzenia w treści ogłoszenia oczywistej omyłki zamawiający jest zobowiązany niezwłocznie ją sprostować, zamieszczając w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie o zmianie ogłoszenia. Sprostowanie ogłoszenia opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej może nastąpić wyłącznie drogą elektroniczną.

Treść opublikowanych ogłoszeń można również zmienić. Pociąga to jednak za sobą konieczność przedłużenia terminu do składania ofert o czas potrzebny do wprowadzenia niezbędnych korekt przez wykonawców.

Tryb postępowania w sprawach związanych z udzielaniem zamówień publicznych, w tym również obowiązki zamawiającego związane z publikacją ogłoszeń w tych sprawach, określają przepisy ustawy z 29 stycznia 2004 r. – [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9E7F9BEE08D96FFFDD5C1C30AEBD002D?id=247401]Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 223, poz. 1655 ze zm.)[/link].

Jak wynika z treści jej art. 11 ust. 1 pkt 2, ogłoszenia zamieszcza się w Biuletynie Zamówień Publicznych, który jest udostępniany na stronach portalu internetowego Urzędu Zamówień Publicznych.

Pozostało 89% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów