Bank trzeba wybrać w przetargu

Gmina ma prawo zastrzec w warunkach zamówienia, że prowizja będzie pobierana tylko i wyłącznie za ściśle określone czynności bankowe, a nie za wszystkie usługi świadczone przez instytucję finansową

Aktualizacja: 13.08.2010 04:53 Publikacja: 13.08.2010 03:00

Bank trzeba wybrać w przetargu

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Bankową obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego wykonuje bank wybrany na zasadach określonych w przepisach [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=358718]ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.[/link], dalej – pzp). Zasady wykonywania obsługi bankowej budżetu określa umowa zawarta pomiędzy zarządem jednostki samorządu terytorialnego a bankiem.

[srodtytul]Zamówienie na usługi[/srodtytul]

Pamiętać jednak należy, że dokonanie wyboru banku obsługującego gminny budżet nie zamyka tej jednostce drogi do korzystania z usług świadczonych przez inne banki. Jak bowiem wynika z art. 264 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7A52342743B53CCF3D0FB2E1145A3431?id=325303]ustawy z 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1240 ze zm.)[/link], organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może upoważnić zarząd jednostki samorządu terytorialnego do lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach (ust. 3).

Natomiast zarząd jednostki samorządu terytorialnego (wójt w gminie) może, w granicach upoważnień zawartych w uchwale budżetowej, zaciągać kredyty w wybranych przez siebie bankach, w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych (ust. 4).

[srodtytul]Konieczny przetarg[/srodtytul]

Ustawa o finansach publicznych nie wyjaśnia, co należy rozumieć pod pojęciem „bankowa obsługa budżetu”. Przyjmuje się jednak, że oznacza to zespół czynności świadczonych przez bank związanych z budżetem. Pamiętać jednocześnie należy o tym, że czynności te nie mogą wykraczać poza te, które do katalogu czynności bankowych zostały zaliczone przepisami [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=86770D6DD42E174451EEEF13E8DEF7AD?id=183262] ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (tekst jedn. DzU z 2002 r. nr 72, poz. 665 ze zm.)[/link].

Przykładowo wymienić należy chociażby: przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub w określonym dniu oraz prowadzenie rachunków tych wkładów; tworzenie i prowadzenie rachunków bankowych; udzielanie kredytów; udzielanie gwarancji i potwierdzanie akredytyw; udzielanie pożyczek pieniężnych; udzielanie poręczeń; nabywanie i zbywanie wierzytelności ; czynności zlecone w związku z emisją papierów wartościowych.

[srodtytul]Co zapisać w SIWZ[/srodtytul]

Wybór banku do obsługi budżetu gminy powinien rozpocząć się od opracowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Minimalną treść tego dokumentu określa art. 36 pzp. Poza informacjami takimi jak nazwa zamawiającego, tryb udzielania zamówienia i opis przedmiotu zamówienia, należy w nim zamieścić opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert.

[b]Jednym z najważniejszych kryteriów, jakim powinien się kierować zamawiający, dokonując wyboru zamówienia, jest natomiast cena. Tak wynika z treści art. 91 ust. 2 pzp, zgodnie z którym kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia.[/b] Przepis ten wśród tych innych kryteriów wymienia – w szczególności – jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, koszty eksploatacji, serwis oraz termin wykonania zamówienia.

Jest to więc katalog otwarty, który zamawiający może dowolnie kształtować. Powinien jednak pamiętać, że zabronione jest stosowanie takich kryteriów oceny ofert, które dotyczą właściwości wykonawcy, a w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej (art. 91 ust. 3 pzp).

[ramka][b]Przykład[/b]

Kryteriami oceny oferty przy wyborze banku obsługującego budżet gminy może być np. oprocentowanie środków pieniężnych pozostających na rachunkach bankowych czy oprocentowanie kredytów czy pożyczek udzielanych w rachunku bieżącym.[/ramka]

Jednym z najważniejszych kryteriów, jakim podlega ocena złożonych ofert, jest co do zasady cena. W przypadku usług bankowych będą to prowizje, jakie bank pobiera.

Jak wynika z treści art. 110, bank może pobierać przewidziane w umowie prowizje i opłaty z tytułu wykonywania czynności bankowych oraz opłaty za wykonywanie innych czynności, w tym także za przygotowanie, sporządzenie i przekazanie informacji stanowiących tajemnicę bankową uprawnionym przez ustawę osobom, organom i instytucjom.

Z przepisu tego wynika, że bank ma prawo zawrzeć umowę bankowej obsługi budżetu gminy zarówno z wyłączeniem wszelkich prowizji i opłat, jak również taką, której treść ogranicza możliwość ich pobierania tylko do określonych czynności.

Oznacza to, że wprowadzenie postanowień SIWZ wyłączających możliwość pobierania przez bank opłat lub prowizji od określonych czynności jest dopuszczalne.

[srodtytul]Bez obowiązkowych zgłoszeń[/srodtytul]

Jak wynika z treści art. 142 ust. 1 pzp, umowę zawiera się na czas oznaczony. [b]Zamawiający może zawrzeć umowę, której przedmiotem są świadczenia okresowe lub ciągłe, na okres dłuższy niż cztery lata, jeżeli wykonanie zamówienia w dłuższym okresie spowoduje oszczędności kosztów realizacji zamówienia[/b] w stosunku do okresu czteroletniego lub jest to uzasadnione zdolnościami płatniczymi zamawiającego lub zakresem planowanych nakładów oraz okresem niezbędnym do ich spłaty.

Pamiętać również trzeba, że jeżeli umowa rachunku bankowego nie jest zawierana na okres dłuższy niż pięć lat, to ustawodawca nie wymaga zawiadamiania prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o zamiarze jej zawarcia.

[ramka][b]Uwaga [/b]

Ustawa o finansach publicznych zabrania udzielania pełnomocnictwa do dysponowania rachunkiem bankowym jednostki samorządu terytorialnego, w celu zabezpieczenia kredytu lub pożyczki.[/ramka]

Bankową obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego wykonuje bank wybrany na zasadach określonych w przepisach [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=358718]ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.[/link], dalej – pzp). Zasady wykonywania obsługi bankowej budżetu określa umowa zawarta pomiędzy zarządem jednostki samorządu terytorialnego a bankiem.

[srodtytul]Zamówienie na usługi[/srodtytul]

Pozostało 92% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów