Reklama

Ocena pracy samorządów

Mieszkańcy miast i gmin najbardziej doceniają starania władz lokalnych o fundusze unijne

Publikacja: 28.09.2011 04:52

Ocena pracy samorządów

Foto: Edytor.net

– Na pewno mogłoby być lepiej i nikt nie ma powodu, by spocząć na laurach – tak Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich, komentuje wyniki badań „Rz" – „Praca samorządów w ocenie lokalnej społeczności" przeprowadzonych przez firmę GfK Polonia.

– Ale uważam, że na tle ocen wystawionych innym instytucjom wypadamy bardzo dobrze – podkreśla.

W badaniu pytaliśmy Polaków o różne aspekty działalności władz lokalnych. Prosiliśmy m.in. o ocenę efektów ich pracy w wybranych dziedzinach. Punkty można było przyznawać na skali od 1 – co oznaczało bardzo źle, do 10 – co oznaczało bardzo dobrze.

Najlepszą cenzurę badani wystawili samorządom za wykorzystanie funduszy unijnych – 6,6 pkt. Ale że unijnej pomocy nie starczy na wszystko, to w pozostałych kategoriach „stopnie" były już gorsze. I tak np. za dbanie o lokalne drogi samorządy dostały 5,9 pkt. To dosyć surowa ocena, biorąc pod uwagę, że największa część lokalnych budżetów inwestycyjnych idzie właśnie na transport.

Najgorzej w oczach Polaków wypadają starania samorządów o rozwój przedsiębiorczości i pozyskiwanie inwestorów oraz rozwój opieki przedszkolnej – po 5,8 pkt.

Reklama
Reklama

– Różnice między najlepiej i najgorzej wypełnianym zadaniem nie są jednak duże – ocenia Porawski. – Wyniki tych badań są zbieżne z innymi, które pokazują, że ok. 60 – 70 proc. Polaków ma zaufanie do samorządów – dodaje. Z wrześniowego sondażu CBOS wynika np., że pozytywnie działalność władz lokalnych ocenia 67 proc. z nas, prezydenta – 66 proc., ale rządu tylko 35 proc.

Ciekawie też wypadły odpowiedzi na o znajomość nazwiska osoby, która stoi na czele danego samorządu. Okazuje się, że aż 83 proc. Polaków twierdzi, że wie, kto jest prezydentem/burmistrzem/wójtem w jego gminie czy mieście. – To bardzo duży odsetek, skoro frekwencja w wyborach samorządowych wynosi tylko 47 proc. – analizuje socjolog Janusz Czapiński. – Podejrzewam jednak, że gdyby badani musieli podać nazwisko prezydenta czy wójta, odsetek dobrych odpowiedzi spadłby do ok. 60 proc. – dodaje.

Z naszych badań wynika też, że Polakom trudno odróżnić, co jest zadaniem władz samorządowych, a co – centralnych. Jako priorytetowe w pracy władz lokalnych wskazano bowiem ochronę zdrowia i bezpieczeństwo publiczne. A to akurat dziedziny, w których samorządy mają najmniej kompetencji.

Szczegóły sondażu

69 proc. Polaków uważa, że prezydenci, burmistrzowie i wójtowie uczciwie wykonują swoją pracę. Sporo jednak – 18 proc. (jak wynika z badania „Rz") – podejrzewa ich o realizowanie prywatnych interesów, a 13 proc. nie ma na ten temat wyrobionego zdania. Według socjologów te negatywne oceny wynikają przede wszystkim z doświadczeń zbiorowych, a nie osobistych. Częściej słyszy się o aferach korupcyjnych na szczeblu samorządowym niż centralnym, ponieważ administracja lokalna jest zdecydowanie liczniejsza. Dodatkowo każda akcja funkcjonariuszy CBA czy ABW jest mocno nagłaśniana w mediach. Za to o sukcesach władz lokalnych telewizje w zasadzie nie informują. Stosunkowo najgorsze zdanie o uczciwości samorządów mają gospodynie domowe oraz grupa zawodowa specjalistów, dyrektorów, właścicieli firm (po 26 proc. negatywnych wskazań). Z kolei 70 proc. urzędników jest na „tak", ale aż 23 proc. na „nie".

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.cieslak@rp.pl

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama