Wszyscy urzędnicy muszą od dziś sporządzać metryki do większości decyzji administracyjnych. Taki obowiązek nakładają na nich wchodzące w życie przepisy znowelizowanego kodeksu postępowania administracyjnego i ordynacji podatkowej. Wyjątkiem będą jedynie najprostsze sprawy, jak np. zaliczenie nadpłaty na poczet zaległości podatkowych.
Te przepisy mają dopełnić obowiązującą od 17 maja 2011 r. ustawę o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa. Przewiduje ona, że za błędne decyzje, w efekcie których organ musi wypłacić podatnikowi odszkodowanie, funkcjonariusze mają płacić z własnej kieszeni.
Metryki mają zaś pomóc w ustaleniu, na jakim etapie powstał błąd. Wszystko dzięki temu, że każda decyzja zostanie drobiazgowo udokumentowana wraz ze wskazaniem wszystkich osób, które brały udział w jej podejmowaniu (nie tylko tego, kto złożył podpis), wykonanych czynności (np. wysłanie pisma do podatnika, przesłuchanie świadków) oraz dat. Nowe przepisy mogą mieć szczególne przełożenie na postępowania podatkowe.
Według Ministerstwa Finansów dzięki nowym przepisom sprawy podatkowe będą rozpatrywane w sposób bardziej przejrzysty.
– Podatnik zyska wiedzę o czynnościach, jakie były podejmowane w jego sprawie, i zidentyfikuje uczestniczące w niej osoby – poinformował „Rz" wydział prasowy MF.