M.J. zwrócił się do Ministra Spraw Wewnętrznych o udostępnienie informacji o wysokości miesięcznego wynagrodzenia netto rzecznika prasowego resortu. Podana kwota miała uwzględniać wszystkie dodatki.
W odpowiedzi Minister w ogóle nie wypowiedział się w sprawie wysokości wynagrodzenia otrzymywanego przez rzecznika prasowego resortu, ale poinformował, że na mocy art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, prawo to podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy, przy czym ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji. Minister powołał się przy tym na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. I OSK 1035/13), wskazując, że informacja dotycząca wynagrodzenia konkretnej osoby nie stanowi informacji publicznej.
Z takim stanowiskiem nie zgodził się wnioskujący obywatel, który złożył skargę na bezczynność Ministra Spraw Wewnętrznych. W uzasadnieniu wskazał, że informacja dotycząca miesięcznego wynagrodzenia rzecznika prasowego ministerstwa stanowi informację publiczną, gdyż dotyczy ona wydatkowania środków publicznych przez organy administracji.
Stanowisko obywatela podzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który w wyroku z 11 czerwca 2014 r. (sygn. akt II SAB/Wa 26/14) zobowiązał MSW do rozpoznania wniosku złożonego przez M.J.
Sąd uznał, iż wnioskowana informacja o wysokości wynagrodzenia rzecznika Ministerstwa Spraw Wewnętrznych stanowi informację o wysokości środków pieniężnych wypłacanych z zasobów publicznych na rzecz osób pełniących funkcje publiczne, jest więc informacją publiczną w rozumieniu ustawy.