Obowiązująca od 1 stycznia tego roku ustawa z 28 listopada 2014 r. o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych (DzU z 2014 r., poz. 1822 - dalej ustawa o komisjach) ujednolica zasady orzekania o stanie zdrowia funkcjonariuszy i kandydatów do służby w: Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biurze Ochrony Rządu, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym i Służbie Więziennej.
Dotychczas problematykę tę regulowało rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych z 9 lipca 1991 r. w sprawie właściwości i trybu postępowania komisji lekarskich podległych ministrowi spraw wewnętrznych (DzU nr 79, poz. 349 ze zm.) oraz rozporządzenia wykonawcze wydane do poszczególnych ustaw pragmatycznych. Wraz z wejściem w życie ustawy o komisjach straciły one swą moc.
Stopniowa zmiana organizacji komisji
Docelowo oceną zdrowia funkcjonariuszy i kandydatów na funkcjonariuszy zajmować się mają rejonowe komisje lekarskie (I instancja) i Centralna Komisja Lekarska (II instancja). Taka struktura obowiązywać ma jednak dopiero od 1 lipca 2015 r. W pierwszym półroczu tego roku, czyli w okresie przejściowym, działać będą jeszcze niektóre stare komisje, tak aby mogły one bez większych problemów dokończyć rozpoczęte wcześniej postępowania.
Do końca 2014 roku działały one w modelu nazywanym dwuinstancyjnym, choć w zasadzie poziomów działania komisji było więcej. I instancją była wojewódzka komisja lekarska, II – okręgowa komisja lekarska, a obok nich funkcjonowała jeszcze Centralna Komisja Lekarska. Pełniła ona jednak specyficzną rolę, m.in. nadzorowała merytoryczną działalność komisji lekarskich podległych ministrowi spraw wewnętrznych, wydawała wytyczne w zakresie orzecznictwa lekarskiego oraz rozstrzygania kwestii spornych lub nasuwających szczególne wątpliwości, rozpatrywała zasadność sprzeciwów od orzeczeń komisji lekarskich, w przypadku ich zgłoszenia przez członka komisji lekarskiej mającego w sprawie zdanie odrębne. W nowym modelu jej rola ulega zmianie głównie przez to, że obok funkcji opisanych powyżej pełnić będzie też albo przede wszystkim rolę organu odwoławczego, czyli organu II instancji.
Między starym a nowym modelem
W I półroczu tego roku, zgodnie z przepisami przejściowymi do ustawy o komisjach, nadal funkcjonować mają zatem niektóre elementy starego modelu orzekania. Z dniem wejścia w życie powołanej ustawy zlikwidowane zostały bowiem tylko rejonowe komisje lekarskie powoływane dla określonych służb przez akty wykonawcze wydane do ustaw pragmatycznych. Takie komisje działały np. w Straży Granicznej na mocy rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 25 czerwca 2002 r w sprawie utworzenia oraz organizacji komisji lekarskich w Straży Granicznej (DzU nr 98, poz. 891).