Po nowelizacji PZP z 5 listopada 2009 r., wprowadzającej do przesłanek wykluczenia m.in. przestępstwo przeciwko środowisku, Urząd Zamówień Publicznych (UZP lub Urząd) rygorystycznie traktował treść zaświadczenia o niekaralności, wymagając, aby dokładnie odzwierciedlało zakres ustawy. Wyrazem takiej polityki oceny ofert była wydana przez UZP opinia prawna pod tytułem „Wykluczenie z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wykonawców na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy PZP z tytułu prawomocnego skazania za przestępstwo przeciwko środowisku". Pojawiła się na stronie internetowej urzędu jako swoista instrukcja postępowania z zaświadczeniami z Krajowego Rejestru Karnego (KRK).
Aktualność zaświadczenia
Z uwagi na półroczną aktualność informacji z KRK pojawiły się wątpliwości, czy zaświadczenie wydane przed wejściem w życie nowego katalogu przestępstw z art. 24 ust. 1 ustawy PZP zachowuje swoją aktualność w zmienionym stanie prawnym. Urząd bardzo jednoznacznie stwierdził, że „jeżeli zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego nie potwierdza niekaralności za przestępstwa przeciwko środowisku, zamawiający ma obowiązek wezwać wykonawcę na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy PZP do uzupełnienia braków w przedmiotowym zakresie". W braku uzupełnienia o wystawiony w odpowiedniej dacie dokument potwierdzający niekaralność również w zakresie przestępstw przeciwko środowisku konsekwencją miało być wykluczenie. Co ciekawe, kontrowersyjna opinia zniknęła na jakiś czas ze strony UZP. Aktualnie jest dostępna w zakładce „Opinie prawne" – „Archiwalne".
Zbytnia drobiazgowość zamawiających może wyeliminować z postępowania rzetelnych wykonawców, którzy dają gwarancję należytego wykonania zamówienia
Wydawałoby się, że po utrwaleniu się katalogu przesłanek wykluczenia problem zniknął, jednak wraz z końcem lipca 2012 r. i kolejną nowelizacją i wprowadzeniem do art. 24 ust. 1 ustawy PZP pkt 10 i pkt 11 wątpliwości powróciły i pojawiają się do dziś. Duża grupa zamawiających, konsekwentnie ignorując treść obowiązujących przepisów, pomimo przedstawienia przez wykonawców aktualnych zaświadczeń z KRK opatrzonych adnotacją „NIE FIGURUJE", z uporem wzywa do uzupełnienia dokumentów, których nie wskazano wprost w art. 24 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy PZP. Takie działanie jest nieprawidłowe i narusza równe traktowanie wykonawców i uczciwą konkurencję w postępowaniu. Analiza przepisów regulujących proces wydawania zaświadczeń o niekaralności prowadzi bowiem do wniosku, że każde aktualne zaświadczenie z KRK potwierdzające, że dana osoba „NIE FIGURUJE" w rejestrze, potwierdza spełnianie warunku udziału w postępowaniu w zakresie niepodlegania wykluczeniu i nie daje podstaw do formułowania wezwań do uzupełnienia dokumentów i oświadczeń.
Bez podziału przestępstw
Ustawa z 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym określa, że w rejestrze tym gromadzone są m.in. dane o osobach prawomocnie skazanych za przestępstwa lub przestępstwa skarbowe. Przepisy nie kategoryzują poszczególnych rodzajów przestępstw (jak np. czyni to ustawa PZP) i nie dzielą ich na przestępstwa przeciwko środowisku, przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przeciwko obrotowi gospodarczemu itp. Nie odwołują się również do skazania za przestępstwo powierzenia wykonania pracy cudzoziemcowi przebywającemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez ważnego dokumentu uprawniającego do pobytu. Już sam brak takiej systematyki przesądza o uniwersalnym charakterze informacji odnoszącej się (ogólnie) do przestępstw i przestępstw skarbowych.