Zachowana ciągłość służby
Z powyższego wynika, że przeniesienie nie jest związane z rozwiązaniem stosunku służbowego z dotychczasową formacją. Kończy jedynie w szczególny sposób wykonywanie obowiązków funkcjonariusza w tej formacji, co oznacza, że przerywa więź dotychczasowej podległości służbowej i automatycznie poddaje takiej podległości (w policji) w ramach kontynuacji stosunku służbowego. Przeniesiony zachowuje zatem ciągłość służby.
Ważne
W przypadku przeniesienia ze służby do służby nie dochodzi do zwolnienia funkcjonariusza (rozwiązania stosunku służbowego). Dlatego nie przysługuje mu odprawa ani inne należności przewidziane dla osób odchodzących ze służby. Ale może on zabrać ze sobą niewykorzystany urlop wypoczynkowy czy nieodebrane nadgodziny.
Przełożony, do którego w wyniku przeniesienia trafia funkcjonariusz, określając okres jego służby i staż, uznaje je za równorzędne, przyjmując odpowiednio, że jeden dzień służby i stażu w dotychczasowej formacji odpowiada jednemu dniowi służby i stażu w policji. Ponadto przełożony powinien ustalić, jakie należności pieniężne o charakterze jednorazowym lub przysługujące za dany okres funkcjonariusz otrzymał już w dotychczasowej jednostce, a jakich mu nie wypłacono. Chodzi o to, aby nie dublować uprawnień i nie wypłacać dwukrotnie należności z tego samego tytułu.
Jest też zobowiązany rozpatrzyć ewentualne roszczenia funkcjonariusza przeniesionego do służby w policji o wypłatę należności niezrealizowanych w dotychczasowych jednostkach. Robiąc to określa je na warunkach obowiązujących policjantów, chyba że stały się wymagalne przed przeniesieniem do służby w policji.
Przykład
Funkcjonariusz SG został przeniesiony od 1 listopada do policji. W kolejnym roku, kiedy wypłacano nagrody roczne, jednostka policji, w której pełni służbę, odmówiła mu wypłaty takiej nagrody ze względu na to, że w roku, za który była ona wypłacana, pełnił służbę w policji tylko przez dwa miesiące, a minimalny staż uprawniający do nagrody wynosi sześć miesięcy. Funkcjonariusz wystąpił więc do SG o jej wypłatę. Ta jednak też mu odmówiła. Według wojewódzkiego sądu administracyjnego rozpatrującego tę sprawę – to, który podmiot zobowiązany jest do wypłaty, zależy od ustalenia, kiedy nagroda stała się wymagalna. W policji nagrodę taką wypłaca się nie później niż do 31 marca po roku, za który nagroda przysługuje, w SG w ciągu trzech pierwszych miesięcy kalendarzowych następujących po takim roku. Tylko funkcjonariuszowi zwalnianemu ze służby nagroda wypłacana jest wcześniej albo w ostatnim dniu tej służby (SG), albo w ciągu 14 dni od dnia zwolnienia (policja), jednak tu taka okoliczność nie zachodzi. Przy przeniesieniu stosunek służbowy jest bowiem kontynuowany, co oznacza, że roszczenie o nagrodę roczną staje się wymagalne 1 kwietnia następnego roku, za który nagroda przysługuje. W związku z tym, że w dniu tym funkcjonariusz pełnił już służbę w policji, organem właściwym do jej wypłaty może być tylko ta formacja (por. wyrok WSA z 10 marca 2011 r. II ASA/Wa 18/48, www.orzeczenia.nsa.gov.pl).
Kwalifikacje zawodowe uprawniające do mianowania na pierwszy stopień oficerski, uzyskane w dotychczasowych jednostkach przez funkcjonariusza przeniesionego do służby w policji uznaje się za równorzędne z kwalifikacjami zawodowymi wyższymi w policji. Natomiast inne kwalifikacje zawodowe uzyskane w dotychczasowych jednostkach przez funkcjonariusza przeniesionego do służby w policji, uznaje się za równorzędne z kwalifikacjami zawodowymi podstawowymi w policji.
Straż Graniczna podobnie
Zasady przenoszenie funkcjonariuszy policji, Biura Ochrony Rządu, Służby Celnej, Państwowej Straży Pożarnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego lub Centralnego Biura Antykorupcyjnego do Straży Granicznej są bardzo podobne do tych określonych w pragmatyce policyjnej. Wynikają one z art. 31a ustawy z 12 października 1990 r. o Straży Granicznej, jak i przepisów rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 7 grudnia 2007 r. w sprawie przenoszenia do służby w Straży Granicznej (DzU nr 240, poz. 1758 ze zm.).
Etapy postępowania
Funkcjonariusze wymienionych wyżej formacji zainteresowani rozpoczęciem służby w SG składają w tej sprawie prośbę do komendanta głównego SG. Jeśli ubiegają się o przeniesienie do konkretnego oddziału (ośrodka szkolenia albo ośrodka) SG, prośbę taką kierować powinni za pośrednictwem komendanta tego oddziału (ośrodka szkolenia, ośrodka).
Podobnie jak w przypadku chętnych do służby w policji tak i przy ubieganiu się o przyjęcie do SG istotne jest ustalenie zasadności tego przeniesienia. Sprowadza się to przede wszystkim do:
- analizy podanych w prośbie motywów jej złożenia,
- przeglądu i analizy uwierzytelnionego wyciągu z akt osobowych funkcjonariusza oraz informacji, czy wobec niego nie jest prowadzone postępowanie dyscyplinarne,
- oceny, czy funkcjonariusz wykazuje szczególne predyspozycje do pełnienia służby w SG, a także czy istniejące potrzeby i możliwości kadrowe SG uzasadniają to przeniesienie.
W ramach ustalania zasadności przeniesienia SG może:
- przeprowadzić z funkcjonariuszem rozmowę w celu rozszerzenia informacji dotyczących motywów złożenia przez niego prośby oraz posiadanego doświadczenia zawodowego,
- przeprowadzić w stosunku do kandydata odpowiednie postępowanie sprawdzające określone w przepisach ustawy z 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (DzU nr 182, poz. 1228) – jeżeli kandydat nie posiada odpowiedniego i ważnego poświadczenia bezpieczeństwa, w rozumieniu przepisów powyższej ustawy,
- poddać funkcjonariusza testom lub badaniom, jakim na podstawie ustawy poddawani są funkcjonariusze SG w celu ustalenia ich przydatności i predyspozycji do służby w tej formacji, a w szczególności związanych z ustaleniem zdolności fizycznej i psychicznej do służby przez komisję lekarską podległą ministrowi spraw wewnętrznych.
Posiadanie szczególnych predyspozycji
Identycznie jak w przypadku ubiegania się o przyjęcie do policji również w SG o posiadaniu szczególnych predyspozycji do pełnienia służby w tej formacji decydują:
- doświadczenie i umiejętności w określonym zakresie, odbycie aplikacji sądowej, prokuratorskiej, adwokackiej, radcowskiej, legislacyjnej lub kontrolerskiej, a także posiadanie określonych uprawnień (np. lotniczych) czy prawa do wykonywania określonego zawodu (np. lekarza, psychologa). Ich pełną listę (aż 23 pozycje) wymienia § 7 pkt 4 cytowanego wcześniej rozporządzenia w sprawie przenoszenia do służby w SG. Jak widać i ta służba stawia na kwalifikacje i kompetencje.
podstawa prawna: art. 25a ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 355 ze zm.)
podstawa prawna: art. 31a ustawy z 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1402 ze zm.)
podstawa prawna: art. 101 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 990)
podstawa prawna: rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 21 kwietnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu prowadzenia postępowania w stosunku do przenoszonych do służby w Policji funkcjonariuszy Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Celnej, Państwowej Straży Pożarnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Centralnego Biura Antykorupcyjnego (DzU z 2011 r. nr 99, poz. 578)
Przeniesienie do Straży Granicznej – etapy postępowania:
1. złożenie przez funkcjonariusza prośby do Komendanta Głównego SG
2. ustalenie zasadności przeniesienia funkcjonariusza do służby w SG
3. podjęcie przez ministra spraw wewnętrznych decyzji w sprawie zgody (lub nie) na przeniesienie
4. przygotowanie i podpisanie porozumienia między komendantem straży granicznej odpowiednio z komendantem głównym policji, szefem BOR, szefem Służby Celnej, komendantem głównym PSP, szefem ABW, szefem AW, szefem SWW, szefem SKW lub szefem CBA
5. poinformowanie funkcjonariusza o sposobie rozpatrzenia jego prośby
6. przeniesienie funkcjonariusza do służby w SG