W niedzielę weszło w życie rozporządzenie w tej sprawie. O sprawdzenie kandydatów na stażystów będzie występował prezes sądu lub prokurator do właściwego komendanta powiatowego policji.
Dane o kandydacie będą czerpane z dwóch źródeł: tzw. wywiadu środowiskowego oraz informacji już istniejących w policyjnych kartotekach i rejestrach.
Wywiad będzie przeprowadzany w miejscu zamieszkania i/lub pobytu kandydata oraz w jego miejscu pracy lub nauki. Policja będzie rozmawiała m.in. z jego rodziną, sąsiadami, przełożonymi w pracy bądź nauczycielami i wychowawcami w szkole. Osoba zbierająca dane w razie potrzeby będzie mogła się zwrócić o przesłanie informacji do komendy z innego miasta, jeżeli tam przebywał kandydat.
Policja jest zobowiązana do sporządzenia informacji o kandydacie w terminie 30 dni od złożenia wniosku.
Powinna ona zawierać: dane osobowe kandydata, informacje o zachowaniach świadczących o naruszaniu porządku prawnego, o kontaktach ze środowiskami przestępczymi lub grupami środowiskowymi patologii społecznej i charakterze tych kontaktów, a także o okolicznościach wskazujących na uzależnienie od alkoholu, środków odurzających lub substancji psychotropowych. Rozporządzenie zawiera też wzór kwestionariusza informacji (określa go załącznik).