Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ "Solidarność" Pracowników Sądownictwa poprosiła resort o wskazanie, czy w świetle przepisów § 6 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 kwietnia 2013 r. w sprawie stanowisk i szczegółowych zasad wynagradzania urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury oraz odbywania stażu urzędniczego, dopuszczalne jest utworzenie funduszu nagród przekraczającego 3% planowanych wynagrodzeń osobowych.
Zdaniem związkowców, występuje niejasność co do prawidłowości stosowania w/w przepisów rozporządzenia – w niektórych sądach występuje sytuacja, że fundusz nagród przekracza 3% planowanych wynagrodzeń osobowych.
Zgodnie z dyspozycją § 6 ust. 2 rozporządzenia, fundusz nagród tworzy się w wysokości do 3% planowanych wynagrodzeń osobowych. Fundusz nagród pozostaje w dyspozycji dyrektora sądu albo właściwego prokuratora i może być przez nich podwyższany w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia. Tym samym - jak tłumaczy organizacja - ze zdania pierwszego w/w przepisu wynika, iż fundusz nagród może maksymalnie wynosić do 3% planowanych wynagrodzeń osobowych. Natomiast dyspozycja zdania drugiego daje legitymację do jego podwyższania w zakresie od 0% do 3%. - Odmienne podejście do tej kwestii prowadzi do sytuacji w której pracodawca mógłby ustalić fundusz nagród na poziomie kilkunastoprocentowym powodując niejako obejście dyspozycji wynikającej ze zdania pierwszego - zauważają związkowcy.
Dlatego też organizacja poprosiła o jednoznaczną odpowiedź, która pozwoliłaby na ujednolicenie stosowanej praktyki.
Kolejne pismo, które związkowcy wystosowali do ministra sprawiedliwości, dotyczyło podania informacji, czy pracownik sądownictwa powszechnego (tj. urzędnik, inny pracownik, asystent sędziego) jest funkcjonariuszem publicznym. Ich zdaniem, zapis art. 115 § 19 Kodeksu karnego wskazuje, iż tak właśnie jest.