Awans poziomy sędziów: czy aby na pewno zniesiony

Wskutek legislacyjnej nieporadności Sejm uchwalił to, czego nie chciał – pisze Konrad Wytrykowski, sędzia Sądu Rejonowego w Legnicy, przewodniczący Wydziału Karnego, doktor nauk prawnych

Aktualizacja: 30.01.2009 06:50 Publikacja: 30.01.2009 06:23

Awans poziomy sędziów: czy aby na pewno zniesiony

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Red

Sejm 19 grudnia 2008 roku odrzucił prezydenckie weto do znowelizowanego [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=162548]prawa o ustroju sądów powszechnych[/link].

W uzasadnieniu projektu tej ustawy można przeczytać, że jej celem jest „odejście od instytucji awansu poziomego i zastąpienie go projektowanym dwuetapowym mechanizmem wzrostu wynagrodzeń sędziowskich”.

Dla oceny skutków ustawy decydujące znaczenie ma jej treść, a nie domniemana wola ustawodawcy, choćby wyrażona w uzasadnieniu projektu czy medialnych wypowiedziach polityków. Z analizy zaś treści ustawy wynika, że ustawodawca, pośpiesznie uchylając przepisy o tzw. awansie poziomym, doprowadził do sytuacji, że awans ten pozostawił.

Teza ta odnosi się oczywiście tylko do pewnej liczby sędziów (również prokuratorów), tych mianowicie, którzy wnioski o awansowanie poziome złożyli do dnia wejścia w życie ustawy z 19 grudnia 2008 r. i jednocześnie zostaną powołani przez prezydenta RP po dniu wejścia w życie ustawy. Tym dniem jest 22 stycznia 2009 roku ([link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=295716]DzU nr 1, poz. 4[/link]).

Wedle art. 4 ustawy: z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy:

1) sędziowie powołani na stanowisko sędziego sądu okręgowego w sądzie rejonowym i sędziego sądu apelacyjnego w sądzie okręgowym stają się, odpowiednio, sędziami sądów rejonowych i sędziami sądów okręgowych, które stanowią ich miejsce służbowe, zachowując prawo do wynagrodzenia nabyte na podstawie ustawy z 29 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych i niektórych innych ustaw ([link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=234213]DzU nr 136, poz. 959[/link]),

2) prokuratorzy, powołani na stanowisko prokuratora prokuratury okręgowej w prokuraturze rejonowej i prokuratora prokuratury apelacyjnej w prokuraturze okręgowej stają się, odpowiednio, prokuratorami prokuratur rejonowych i prokuratorami prokuratur okręgowych, które stanowią ich miejsce służbowe, zachowując prawo do wynagrodzenia nabyte na podstawie ustawy z 29 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych i niektórych innych ustaw;

3) wnioski złożone w trybie art. 65a ustawy, o której mowa w art. 1 i art. 11a ustawy, o której mowa w art. 2, przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy podlegają rozpoznaniu na podstawie przepisów dotychczasowych”.

Skoro zgodnie z art. 4 pkt 3 wnioski o awans poziomy złożone przed dniem wejścia w życie ustawy podlegają rozpoznaniu na podstawie przepisów dotychczasowych, to jest oczywiste, że nominacje dla sędziów sądu okręgowego w sądzie rejonowym i sędziów sądu apelacyjnego w sądzie okręgowym (podobnie dla prokuratorów prokuratury okręgowej w prokuraturze rejonowej i prokuratorów prokuratury apelacyjnej w prokuraturze okręgowej) będą wręczane też po dniu wejścia ustawy w życie, czyli po 22 stycznia. Natomiast art. 4 pkt 1 (pkt 2 dotyczy prokuratorów) przewiduje, że „sędziowie powołani na stanowisko sędziego sądu okręgowego w sądzie rejonowym i sędziego sądu apelacyjnego w sądzie okręgowym stają się, odpowiednio, sędziami sądów rejonowych i sędziami sądów okręgowych”.

Problem w tym, że ustawa precyzuje, iż utrata ich stanowisk następuje „z dniem wejścia w życie ustawy”, tj. 22 stycznia 2009 r. Jeśli więc sędzia zostanie powołany na wyższe stanowisko w ramach awansu poziomego po tej dacie, zachowa stanowisko sędziego sądu okręgowego w sądzie rejonowym czy sędziego sądu apelacyjnego w sądzie okręgowym (to samo dotyczy prokuratorów). Nie jest bowiem możliwe, by stanowisko to utracił 22 stycznia („z dniem wejścia w życie ustawy”), skoro w tym dniu stanowiska tego jeszcze nie zajmował.

Wobec wyraźnej deklaracji autorów projektu ustawy i stanowiska rządu jałowe wydają się rozważania, czy takie rozwiązanie było celowym zamierzeniem ustawodawcy, czy jest po prostu efektem jego legislacyjnej nieporadności.

[ramka][b][link=http://blog.rp.pl/goracytemat/2009/01/30/awans-poziomy-sedziow-czy-aby-na-pewno-zniesiony/]Skomentuj ten artykuł[/link][/b][/ramka]

Sejm 19 grudnia 2008 roku odrzucił prezydenckie weto do znowelizowanego [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=162548]prawa o ustroju sądów powszechnych[/link].

W uzasadnieniu projektu tej ustawy można przeczytać, że jej celem jest „odejście od instytucji awansu poziomego i zastąpienie go projektowanym dwuetapowym mechanizmem wzrostu wynagrodzeń sędziowskich”.

Pozostało 92% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów