Gabrel: Wyrok Trybunału jest dla nas trudny do zaakceptowania

Państwo polskie do końca, z pełną odpowiedzialnością i determinacją oceni prawnie i karnie mord w Katyniu – pisze prokurator IPN Dariusz Gabrel.

Publikacja: 20.11.2013 02:00

Podstawy prawne, pozwalające na prawnokarne rozliczenie zbrodni popełnionych przez funkcjonariuszy państwa komunistycznego w całym okresie funkcjonowania tego państwa, stworzyła ustawa z 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (DzU nr 155, poz. 1016, z późn. zm.).

Ustawa ta powołała do życia Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, jako wyspecjalizowany pion prokuratury RP. Prokuratorzy komisji prowadzą śledztwa o zbrodnie popełnione na osobach narodowości polskiej lub obywatelach polskich innych narodowości, które zostały zaliczone do przestępstw nieulegających przedawnieniu oraz śledztwa o zbrodnie komunistyczne popełnione od 17 września 1939 r. do 31 lipca 1990 r.

Nowe uregulowania umożliwiły prokuratorom pionu śledczego IPN czy to samodzielne prowadzenie i zamykanie śledztw, czy skierowanie do sądów aktów oskarżenia.

Głosem sprawiedliwości oceniającej zbrodniczy system komunistyczny jest polskie śledztwo w sprawie zbrodni katyńskiej. Wszczęcie tego śledztwa, postanowieniem prokuratora komisji ścigania z 30 listopada 2004 r., stanowiło moment przełomowy w procesie rozliczania zbrodni komunistycznych. Przedmiotem śledztwa jest zbrodnia katyńska w pełnym zakresie – to jest udziału w dokonaniu zabójstwa nie mniej niż 21 768 obywateli polskich, w okresie od 5 marca do bliższej nieustalonego dnia 1940 r. w Moskwie, Charkowie, Smoleńsku, Katyniu, Kalininie (obecnie Twer) i innych miejscach na terytorium ZSRR. W ocenie prokuratora, znajdującej pełne oparcie w zgromadzonym materiale dowodowym oraz aktach prawa międzynarodowego i krajowego, czyny te, dokonane w celu wyniszczenia części polskiej grupy narodowej, stanowiły pogwałcenie obowiązujących praw i zwyczajów wojennych, a w szczególności uregulowań IV konwencji haskiej z 18 października 1907 r. dotyczącej praw i zwyczajów wojny lądowej oraz konwencji genewskiej z 27 lipca 1929 r. dotyczącej traktowania jeńców wojennych.

W konsekwencji prokurator komisji ścigania zakwalifikował zbrodnię katyńską jako zbrodnię wojenną i zbrodnię przeciwko ludzkości z art. 118 § 1 k.k. z 1997 r. w zbiegu z art. 123 § 1 pkt 3 i 4 k.k. z 1997 r. w zbiegu z art. 1 pkt 1 dekretu z 31 sierpnia 1944 r. o wymiarze kary dla faszystowsko-hitlerowskich zbrodniarzy winnych zabójstw i znęcania się nad ludnością cywilną i jeńcami oraz dla zdrajców narodu polskiego w zw. z art. 11 § 2 k.k. z 1997 r. w zw. z art. 2 ust.1 i art. 3 ustawy o IPN.

W świetle przedstawionych okoliczności wyrok Wielkiej Izby Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z 21 października 2013 r. jest trudny do zaakceptowania.

Odnosząc się do omawianego orzeczenia z całym szacunkiem, nie sposób jednak pominąć okoliczności, iż nie tylko zmieniło ono wyrok Trybunału z 16 kwietnia 2012 r., odrzucając możliwość uznania, że władze Federacji Rosyjskiej dopuściły się nieludzkiego i poniżającego traktowania rodzin ofiar, ale również wydaje się kwestionować dotychczasową linię orzecznictwa trybunałów międzynarodowych w sprawach zbrodni wojennych i zbrodni przeciwko ludzkości. Jest bowiem bezsporne, iż Główna Prokuratura Wojskowa Federacji Rosyjskiej śledztwo w sprawie zbrodni katyńskiej prowadziła jeszcze przez 6 lat po ratyfikowaniu przez FR europejskiej konwencji praw człowieka. W tym okresie FR była już związana postanowieniami konwencji, a jednocześnie był to okres wystarczający do konwalidowania ewentualnych wcześniejszych uchybień, naruszających regulacje konwencyjne. Wydaje się zatem, że przynajmniej ten okres prowadzenia śledztwa jurysdykcji Trybunału winien podlegać.

Ponadto należałoby wspomnieć, że z wyroku Międzynarodowego Trybunału Wojskowego w Norymberdze wynikała między innymi zasada, że nawet jeżeli państwo nie było w czasie II wojny światowej stroną IV konwencji haskiej i dołączonego do niej regulaminu ani też konwencji genewskiej, nie było ono zwolnione z obowiązku przestrzegania powszechnie obowiązujących zasad zwyczajowego prawa międzynarodowego, istniejących obok norm traktatowych; te ostatnie były w istocie jedynie spisanymi zasadami zwyczajowymi. W świetle ustalonych poglądów doktryny i orzecznictwa międzynarodowego, okoliczność, że określone państwo nie było stroną powołanych konwencji, nie wyłączała możliwości pociągnięcia do odpowiedzialności za zbrodnie wojenne i zbrodnie przeciwko ludzkości sprawców – obywateli tego państwa. Konwencje te potwierdzały bowiem w formie pisemnej zasady uniwersalne, obowiązujące wszystkie narody cywilizowane. Normy zawarte w konwencjach haskiej i genewskiej dotyczące prawa wojennego należy więc uważać za zestawienie praw i zwyczajów wojennych obowiązujących powszechnie, niezależnie od formalnego uznania tychże konwencji przez poszczególne państwa. Zapisy zawarte w porozumieniu londyńskim z 8 sierpnia 1945 r. oraz statucie MTW legły następnie u podstaw tzw. zasad norymberskich, powszechnie akceptowanych do dzisiaj przez doktrynę i orzecznictwo prawa międzynarodowego.

Konstatując, tym bardziej z całą powagą należy stwierdzić, że państwo polskie staje po stronie pokrzywdzonych – ofiar zbrodni katyńskiej i do końca z pełną odpowiedzialnością i determinacją oceni prawnie i karnie mord w Katyniu i innych miejscach objętych sformułowaniem zbrodni katyńskiej decyzją procesową prokuratora Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Sprawa ta, jak możemy stwierdzić po orzeczeniu Trybunału, ma fundamentalne i zasadnicze znaczenie w dochodzeniu i ustalaniu prawdy. Prawdy jako wartości o znaczeniu materialno-procesowym ustalanym przez prokuratora, ale również prawdy w znaczeniu uniwersalnym jako wartości przynależnej każdemu człowiekowi – osobom najbliższym ofiarom katyńskim – pokrzywdzonym.

Dariusz GABREL dyrektor Głównej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu

Podstawy prawne, pozwalające na prawnokarne rozliczenie zbrodni popełnionych przez funkcjonariuszy państwa komunistycznego w całym okresie funkcjonowania tego państwa, stworzyła ustawa z 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (DzU nr 155, poz. 1016, z późn. zm.).

Ustawa ta powołała do życia Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, jako wyspecjalizowany pion prokuratury RP. Prokuratorzy komisji prowadzą śledztwa o zbrodnie popełnione na osobach narodowości polskiej lub obywatelach polskich innych narodowości, które zostały zaliczone do przestępstw nieulegających przedawnieniu oraz śledztwa o zbrodnie komunistyczne popełnione od 17 września 1939 r. do 31 lipca 1990 r.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów