Odrębne uregulowania wprowadzono w odniesieniu do informacji stanowiących tajemnicę (art. 178 k.p.k., art. 178a k.p.k. i art. 180 § 2 k.p.k.). W myśl dyspozycji art. 178 k.p.k. nie wolno przesłuchiwać adwokata i radcy prawnego co do faktów, o których się dowiedział, udzielając porady prawnej lub prowadząc sprawę. To samo dotyczy duchownego przyjmującego spowiedź. Określone wiadomości utrwalone podczas kontroli operacyjnej mają być zniszczone na zarządzenie właściwego organu policji.
Zgodnie z treścią art. 178a k.p.k. nie wolno przesłuchiwać mediatora co do faktów, o których się dowiedział od oskarżonego lub pokrzywdzonego w toku postępowania mediacyjnego. Mogą być wykorzystane w procesie wyłącznie po uzyskaniu zgody sądu wydanej na wniosek prokuratora. Wskazać przy tym należy, że osoby obowiązane do zachowania tajemnicy notarialnej, adwokackiej, radcy prawnego, doradcy podatkowego, lekarskiej, dziennikarskiej lub statystycznej oraz tajemnicy Prokuratorii Generalnej mogą być przesłuchiwane co do faktów objętych określoną tajemnicą tylko wtedy, gdy jest to niezbędne dla dobra wymiaru sprawiedliwości, a okoliczność nie może być ustalona na podstawie innego dowodu (art. 180 § 2 k.p.k.).
Zwolnienie dziennikarza z obowiązku zachowania tajemnicy nie może umożliwić identyfikacji autora materiału prasowego, listu do redakcji lub innego materiału o tym charakterze, jak również osób udzielających informacji opublikowanych lub przekazanych do opublikowania, jeżeli osoby te zastrzegły nieujawnianie powyższych danych. Określona zasada nie ma zastosowania, jeżeli wiadomości dotyczą karalnego przygotowania, usiłowania lub dokonania czynu zabronionego określonego w art. 118, art. 118a, art. 120–124, art. 127, art. 128, art. 130, art. 134, art. 140, art. 148, art. 156, art. 163, art. 166, art. 189, art. 197 § 3 lub 4, art. 198, art. 200, art. 252 k.k. lub przestępstwa o charakterze terrorystycznym. W takim wypadku określony podmiot jest wręcz obowiązany do zawiadomienia właściwego organu postępowania karnego (art. 240 § 1 k.k.).
Z porównania opisanych aktów prawnych wynika, że ustawa z lutego 2011 r. wprowadziła warunki wykorzystania materiałów uzyskanych z podsłuchu, aczkolwiek oprócz ograniczenia stosowania takiej formy zgody następczej do przestępstw katalogowych wskazanych w art. 19 ust. 1 ustawy o Policji określały tylko terminy złożenia stosownych wniosków, bez jednoznacznego ustawowego określenia warunków wyrażenia zgody sądu na ich wykorzystanie.
Sąd mógł zatem opierać się jedynie na przesłankach określonych w art. 19 ust. 1 ustawy o Policji już po uzyskaniu materiałów, a zatem miał kompetencje do dopuszczenia określonego dowodu już na etapie postępowania przygotowawczego, którego gospodarzem jest przecież prokurator.