Reklama

Droga od Mieszka I do stanu wojennego

Podręcznik historii wespół z albumem rodzimego malarstwa historycznego

Publikacja: 13.01.2008 23:45

Droga od Mieszka I do stanu wojennego

Foto: Rzeczpospolita

Tom pokaźnych rozmiarów, efektownie wydany. Historia została opowiedziana za pośrednictwem 48 obrazów z różnych epok, dotyczących wydarzeń ważnych bądź przełomowych. Księgę uzupełnia ponad 200 reprodukcji oraz 64 mapy.

Materiał obejmuje ponad 1000-letni okres – od chrztu Mieszka I w 966 roku do przełomu 1989 roku. Komentarze historyczne napisali z werwą wybitni znawcy przedmiotu. Teks-tom towarzyszy świetnie opracowane kalendarium. Wypełnia luki pomiędzy wydarzeniami odtworzonymi przez artystów, rodzime problemy łączy z polityką zagraniczną.

Malarstwo historyczne narodziło się w Polsce Jagiellonów, w XVI wieku. Do naszych czasów przetrwało niewiele oryginałów. Do zachowanych wyjątków należy anonimowe arcydzieło „Bitwa pod Orszą” (namalowana po 1514, a przed 1535 rokiem) – świadectwo triumfu wojsk polsko-litewskich nad przeważającą liczebnie armią moskiewską. Scena ujęta z lotu ptaka, z realistycznie oddanymi detalami. Zapowiedź renesansowej mody, połączonej ze średniowiecznym pojmowaniem czasu – w jednej przestrzeni stłoczono epizody rozgrywające się w różnych momentach.

Rzecz jasna, w „Polaków dziejach…” dominują obrazy XIX-wieczne, a króluje Jan Matejko, autor aż 18 spośród zreprodukowanych 48 dzieł. Powody po temu dwojakie. Potrzeba pokrzepienia serc rodaków pozbawionych ojczyzny oraz moda na malarstwo historyczne rozpowszechniona w całej Europie. Znamienne, że kiedy pod koniec XVIII stulecia Marcello Bacciarelli realizował dekoracje Sali Rycerskiej Zamku Królewskiego w Warszawie, skupił się na wydarzeniach pokojowych.

Po III rozbiorze odbiorcy potrzebowali czegoś bardziej budującego, przypominającego dawną świetność kraju i momenty zwycięstw, zwłaszcza nad okupantami. Toteż Matejko trafił idealnie w powszechne nastroje, tworząc spektakularne płótna, jak: „Bitwa pod Grunwaldem” (1875 – 1878), „Hołd pruski” (1882) czy „Batory pod Pskowem” (1870 – 1872). Zabawne, jak wielu „oszustw” dopuszczał się malarz. Świadomie. Do spotęgowania wymowy dzieł, dodania im dramaturgii i pogłębienia symboliki. Przedstawiając „Kazanie Piotra Skargi” wiedział, że jezuita nie wygłaszał apelujących do sumień kazań, lecz je publikował. Niemal w całości jest fikcją „Rejtan. Upadek Polski”. W scenie uczestniczą osoby nieżyjące (jak Franciszek Salezy Potocki) czy nieobecne (książę Karol Radziwiłł). Artyście zależało na wykreowaniu „zbiorowego portretu zdrajców”, nie na dokumencie.

Reklama
Reklama

Innego typu wizją jest „Somosierra” (1844 – 1855) Piotra Michałowskiego. Jedna z najwybitniejszych kompozycji, daleka od realizmu, znakomicie obrazująca romantycznego ducha zrywu. Oglądamy bitwę bez bohatera, wyczyn zbiorowy. Jak pisze Anna Król, to „uchwycenie istoty szarży: pęd pod górę, we mgle i dymie armatnich wystrzałów”.

Szczególnie ciekawiło mnie, jak przedstawione i jak zilustrowane będą wydarzenia z wieku XX, najbardziej zakłamany fragment naszej historii. Tym razem powracają Józef Piłsudski, Legiony Polskie, wojna polsko-bolszewicka i „Cud nad Wisłą”. „Cud…” namalował (tandetnie i łopatologicznie) Jerzy Kossak w 1930 roku. Dziesięć lat po bitwie, która zadecydowała o politycznym kształcie ówczesnej Europy – powstrzymała pochód na zachód armii bolszewickiej, a w ślad za tym wprowadzenie rządów komunistycznych. Fakt, nie na długo.

Najbardziej przejmującą, demaskatorską i drapieżną wizję epoki socjalistycznej stworzył Bronisław Linke. „Czerwony autobus” malował między 1959 a 1961 rokiem, do śmierci. Artysta do końca zachował lewicowe przekonania – a mimo to trzeźwo oceniał sytuację w kraju.

„Dzieje…” zamykają wydarzenia stanu wojennego, jego ofiary zaś symbolizuje bohater obrazu Andrzeja Bieńkowskiego „Masakra w Lubinie” – Michał Adamowicz, śmiertelnie postrzelony podczas demonstracji w 1982 roku. Jest też zdjęcie, na podstawie którego kompozycja powstała. I inne dokumenty fotograficzne, ze słynnym ujęciem gen. Jaruzelskiego ogłaszającego „nowinę” 13 grudnia 1981 r. Ciekawe, czy i jak ostatnie 20-lecie zostanie zapisane w naszej sztuce.

Elżbieta Olczak (red.), Polaków dzieje malowane, Demart SA, Warszawa 2007

Bitwa pod San Romano Paola Uccella

Reklama
Reklama

- tryptyk z lat 1440 – 1460, opiewający zwycięstwo Medyceuszy w 1432 r.

Bitwa Aleksandra Wielkiego z Dariuszem Albrechta Altdorfera

- obraz z cyklu słynnych bitew, namalowany w 1529 r., a przedstawiający zwycięstwo nad królem perskim pod Issos w 333 r. p.n.e.

Cesarz Karol V po bitwie pod Mühlberg Tycjana

- dzieło z 1648 r. powstałe po rozgromieniu wojsk książąt protestanckich i zwycięstwie katolicyzmu w cesarstwie rzymskim.

Apoteoza życia i rządów Marii Medycejskiej Petera Paula Rubensa

Reklama
Reklama

- cykl 21 malowideł wykonanych na zamówie-nie królowej w latach 1622 – 1625.

Poddanie Bredy Diega Velázqueza

- epizod z czasów wojny trzydziestoletniej, przedstawiony w latach 1634 – 1635.

Koronacja Napoleona i Józefiny Jacques’a-Louisa Davida

- monumentalne płótno namalowane na zamówienie cesarza w latach 1806 – 1807.

Reklama
Reklama

Rozstrzelanie powstańców madryckich Francisca Goi

- olej namalowany w latach 1867 – 1868 po wydarzeniach z 3 maja 1808 r.

Rzeź na Chios Éugene’a Delacroix

- płótno z 1824 r. będące reakcją na masakrę dokonaną przez Turków na ludności greckiej.

Guernica Pabla Picassa

Reklama
Reklama

- olej zamówiony przez Republikę Hiszpańską na paryską Wystawę Światową 1937 r.

Tom pokaźnych rozmiarów, efektownie wydany. Historia została opowiedziana za pośrednictwem 48 obrazów z różnych epok, dotyczących wydarzeń ważnych bądź przełomowych. Księgę uzupełnia ponad 200 reprodukcji oraz 64 mapy.

Materiał obejmuje ponad 1000-letni okres – od chrztu Mieszka I w 966 roku do przełomu 1989 roku. Komentarze historyczne napisali z werwą wybitni znawcy przedmiotu. Teks-tom towarzyszy świetnie opracowane kalendarium. Wypełnia luki pomiędzy wydarzeniami odtworzonymi przez artystów, rodzime problemy łączy z polityką zagraniczną.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Rzeźba
Anatomia antyku na Zamku Królewskim z kolekcji Stanisława Augusta
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Reklama
Reklama