Droga od Mieszka I do stanu wojennego

Podręcznik historii wespół z albumem rodzimego malarstwa historycznego

Publikacja: 13.01.2008 23:45

Droga od Mieszka I do stanu wojennego

Foto: Rzeczpospolita

Tom pokaźnych rozmiarów, efektownie wydany. Historia została opowiedziana za pośrednictwem 48 obrazów z różnych epok, dotyczących wydarzeń ważnych bądź przełomowych. Księgę uzupełnia ponad 200 reprodukcji oraz 64 mapy.

Materiał obejmuje ponad 1000-letni okres – od chrztu Mieszka I w 966 roku do przełomu 1989 roku. Komentarze historyczne napisali z werwą wybitni znawcy przedmiotu. Teks-tom towarzyszy świetnie opracowane kalendarium. Wypełnia luki pomiędzy wydarzeniami odtworzonymi przez artystów, rodzime problemy łączy z polityką zagraniczną.

Malarstwo historyczne narodziło się w Polsce Jagiellonów, w XVI wieku. Do naszych czasów przetrwało niewiele oryginałów. Do zachowanych wyjątków należy anonimowe arcydzieło „Bitwa pod Orszą” (namalowana po 1514, a przed 1535 rokiem) – świadectwo triumfu wojsk polsko-litewskich nad przeważającą liczebnie armią moskiewską. Scena ujęta z lotu ptaka, z realistycznie oddanymi detalami. Zapowiedź renesansowej mody, połączonej ze średniowiecznym pojmowaniem czasu – w jednej przestrzeni stłoczono epizody rozgrywające się w różnych momentach.

Rzecz jasna, w „Polaków dziejach…” dominują obrazy XIX-wieczne, a króluje Jan Matejko, autor aż 18 spośród zreprodukowanych 48 dzieł. Powody po temu dwojakie. Potrzeba pokrzepienia serc rodaków pozbawionych ojczyzny oraz moda na malarstwo historyczne rozpowszechniona w całej Europie. Znamienne, że kiedy pod koniec XVIII stulecia Marcello Bacciarelli realizował dekoracje Sali Rycerskiej Zamku Królewskiego w Warszawie, skupił się na wydarzeniach pokojowych.

Po III rozbiorze odbiorcy potrzebowali czegoś bardziej budującego, przypominającego dawną świetność kraju i momenty zwycięstw, zwłaszcza nad okupantami. Toteż Matejko trafił idealnie w powszechne nastroje, tworząc spektakularne płótna, jak: „Bitwa pod Grunwaldem” (1875 – 1878), „Hołd pruski” (1882) czy „Batory pod Pskowem” (1870 – 1872). Zabawne, jak wielu „oszustw” dopuszczał się malarz. Świadomie. Do spotęgowania wymowy dzieł, dodania im dramaturgii i pogłębienia symboliki. Przedstawiając „Kazanie Piotra Skargi” wiedział, że jezuita nie wygłaszał apelujących do sumień kazań, lecz je publikował. Niemal w całości jest fikcją „Rejtan. Upadek Polski”. W scenie uczestniczą osoby nieżyjące (jak Franciszek Salezy Potocki) czy nieobecne (książę Karol Radziwiłł). Artyście zależało na wykreowaniu „zbiorowego portretu zdrajców”, nie na dokumencie.

Innego typu wizją jest „Somosierra” (1844 – 1855) Piotra Michałowskiego. Jedna z najwybitniejszych kompozycji, daleka od realizmu, znakomicie obrazująca romantycznego ducha zrywu. Oglądamy bitwę bez bohatera, wyczyn zbiorowy. Jak pisze Anna Król, to „uchwycenie istoty szarży: pęd pod górę, we mgle i dymie armatnich wystrzałów”.

Szczególnie ciekawiło mnie, jak przedstawione i jak zilustrowane będą wydarzenia z wieku XX, najbardziej zakłamany fragment naszej historii. Tym razem powracają Józef Piłsudski, Legiony Polskie, wojna polsko-bolszewicka i „Cud nad Wisłą”. „Cud…” namalował (tandetnie i łopatologicznie) Jerzy Kossak w 1930 roku. Dziesięć lat po bitwie, która zadecydowała o politycznym kształcie ówczesnej Europy – powstrzymała pochód na zachód armii bolszewickiej, a w ślad za tym wprowadzenie rządów komunistycznych. Fakt, nie na długo.

Najbardziej przejmującą, demaskatorską i drapieżną wizję epoki socjalistycznej stworzył Bronisław Linke. „Czerwony autobus” malował między 1959 a 1961 rokiem, do śmierci. Artysta do końca zachował lewicowe przekonania – a mimo to trzeźwo oceniał sytuację w kraju.

„Dzieje…” zamykają wydarzenia stanu wojennego, jego ofiary zaś symbolizuje bohater obrazu Andrzeja Bieńkowskiego „Masakra w Lubinie” – Michał Adamowicz, śmiertelnie postrzelony podczas demonstracji w 1982 roku. Jest też zdjęcie, na podstawie którego kompozycja powstała. I inne dokumenty fotograficzne, ze słynnym ujęciem gen. Jaruzelskiego ogłaszającego „nowinę” 13 grudnia 1981 r. Ciekawe, czy i jak ostatnie 20-lecie zostanie zapisane w naszej sztuce.

Elżbieta Olczak (red.), Polaków dzieje malowane, Demart SA, Warszawa 2007

Bitwa pod San Romano Paola Uccella

- tryptyk z lat 1440 – 1460, opiewający zwycięstwo Medyceuszy w 1432 r.

Bitwa Aleksandra Wielkiego z Dariuszem Albrechta Altdorfera

- obraz z cyklu słynnych bitew, namalowany w 1529 r., a przedstawiający zwycięstwo nad królem perskim pod Issos w 333 r. p.n.e.

Cesarz Karol V po bitwie pod Mühlberg Tycjana

- dzieło z 1648 r. powstałe po rozgromieniu wojsk książąt protestanckich i zwycięstwie katolicyzmu w cesarstwie rzymskim.

Apoteoza życia i rządów Marii Medycejskiej Petera Paula Rubensa

- cykl 21 malowideł wykonanych na zamówie-nie królowej w latach 1622 – 1625.

Poddanie Bredy Diega Velázqueza

- epizod z czasów wojny trzydziestoletniej, przedstawiony w latach 1634 – 1635.

Koronacja Napoleona i Józefiny Jacques’a-Louisa Davida

- monumentalne płótno namalowane na zamówienie cesarza w latach 1806 – 1807.

Rozstrzelanie powstańców madryckich Francisca Goi

- olej namalowany w latach 1867 – 1868 po wydarzeniach z 3 maja 1808 r.

Rzeź na Chios Éugene’a Delacroix

- płótno z 1824 r. będące reakcją na masakrę dokonaną przez Turków na ludności greckiej.

Guernica Pabla Picassa

- olej zamówiony przez Republikę Hiszpańską na paryską Wystawę Światową 1937 r.

Tom pokaźnych rozmiarów, efektownie wydany. Historia została opowiedziana za pośrednictwem 48 obrazów z różnych epok, dotyczących wydarzeń ważnych bądź przełomowych. Księgę uzupełnia ponad 200 reprodukcji oraz 64 mapy.

Materiał obejmuje ponad 1000-letni okres – od chrztu Mieszka I w 966 roku do przełomu 1989 roku. Komentarze historyczne napisali z werwą wybitni znawcy przedmiotu. Teks-tom towarzyszy świetnie opracowane kalendarium. Wypełnia luki pomiędzy wydarzeniami odtworzonymi przez artystów, rodzime problemy łączy z polityką zagraniczną.

Pozostało 90% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl