Serce na pięciolinii

To pokaz komplementarny wobec historycznej wystawy plakatów poświęconych genialnemu Fryderykowi. Tym razem mamy najświeższe pomysły pochodzące od autorów kilku pokoleń.

Publikacja: 11.03.2010 08:37

Serce na pięciolinii

Foto: Rzeczpospolita

Profesorowie plastycznych uczelni zaprosili swoich najzdolniejszych absolwentów, żeby stworzyli plakaty dotyczące 200. rocznicy urodzin Chopina. Warunek: nie chodzi o plastyczne interpretacje dorobku kompozytora, lecz o współczesny odbiór jego osoby i muzyki.

W efekcie na konkurs nadeszło 80 prac; 35 wyeksponowano w galerii. Oczywiście na honorowym miejscu znalazły się kompozycje trójki laureatów i wyróżnionych autorów, także trzech.

Trzeba przyznać, że trudno o odkrywczość w Chopinowskim temacie. Większość projektów to wariacje na temat pięciolinii, kształtu fortepianu i formy serca. Mnie najbardziej spodobały się plakaty starszej designerskiej gwardii – Marka Freudenreicha, Macieja Buszewicza (ur. 1952) i Piotra Karczewskiego (ur. 1964).

Pierwszy z tych twórców „wpisał” w nazwisko kompozytora cyfrę 200, ostatni z wymienionych – przerobił termin „hip-hop” na słowa „hip Chopin”; Buszewicz nakreślił natomiast sylwetę fortepianu w tle, a bliski plan wypełnił – jak ażurową firanką – fragmentem zapisu nutowego mistrza.

Najmłodsze pokolenie projektantów wniosło kilka świeżych koncepcji. Agnieszka Pilsyk (ur. 1982) połączyła fortepian z odtwarzaczem kompaktowym, klawiaturę wkomponowując w dysk.

Krzysztof Iwański (ur. 1985) w czarno-szare przestrzenie wmontował układ cienkich białych kresek układających się w nazwisko kompozytora – a całość przywodzi na myśl elektroniczny wykres.

Zastanowiła mnie koncepcja Mateusza Kokota (ur. 1980): czarne lakierowane pudło z otwartą klapą, puste w środku, wyściełane czerwoną tkaniną. Choć układa się w kształt serca, kojarzy się z luksusową trumną… Co autor chciał przez to powiedzieć?

[i]Plakat Chopinowski, Galeria Test, Warszawa, ul. Marszałkowska 34/50, wystawa czynna do 26 marca [/i]

Profesorowie plastycznych uczelni zaprosili swoich najzdolniejszych absolwentów, żeby stworzyli plakaty dotyczące 200. rocznicy urodzin Chopina. Warunek: nie chodzi o plastyczne interpretacje dorobku kompozytora, lecz o współczesny odbiór jego osoby i muzyki.

W efekcie na konkurs nadeszło 80 prac; 35 wyeksponowano w galerii. Oczywiście na honorowym miejscu znalazły się kompozycje trójki laureatów i wyróżnionych autorów, także trzech.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl