Do najważniejszych z nich należy 55 Biennale w Wenecji (1.06.-24.11), święto artystów z całego świata, które odbywa się co dwa lata w parku Giardini i w Arsenale. Jego dyrektorem artystycznym jest krytyk i kurator z Mediolanu - 40-letni Massimiliano Gioni (najmłodszy w dziejach imprezy).
Wywoławcze hasło 55 Biennale brzmi „The Encyclopedic Palace"(" Pałac Encyklopedyczny"). Nawiązuje ono do idei włosko-amerykańskiego artysty Marino Auriti, który w 1955 r zgłosił do urzędu patentowego USA projekt wyimaginowanego muzeum - Palazzo Enciclopedico, gromadzącego wszystkie odkrycia ludzkości: od koła do satelity. Gioni interpretuje hasło przez współczesne problemy. - Dziś tłumaczy - borykamy się z zalewem informacji, więc próby jej usystematyzowania wydaje sią jeszcze bardziej niezbędne. 55 Międzynarodowa Wystawa Sztuki będzie miejscem refleksji nad sposobami wykorzystywania obrazów do porządkowania zasobów wiedzy.
W kilkudziesięciu krajach, posiadających narodowe pawilony na Biennale, czyli także w Polsce, trwają prace nad przygotowaniem wystaw. Po raz pierwszy uczestnikiem Biennale będzie Watykan oraz m.in. Paragwaj, Kuwejt, Nikaragua, Kosowo.
Warto także odwiedzić europejskie stolice, które zapowiadają głośne wystawy. Londyn zaprezentuje wkrótce portrety Francuza - Edouarda Maneta w Royal Academy of Arts (26.01- 14.04). Będzie o wyjątkowa okazja obejrzenia w jednym miejscu 50 sławnych dzieł artysty, rozproszonych w kolekcjach na całym świecie, m.in. portretów ulubionej modelki i żony Maneta - Suzanne Leenhoop, przyjaciół i znanych postaci z paryskiej cyganerii.
National Gallery przygotowuje pokaz 16 ołtarzowych obrazów mistrza włoskiego renesansu Federico Barocci (27.02 19.05), wśród których jest m.in. słynna Ostatnia wieczerze z Katedry w Urbino. Następną wystawę w National Gallery „Vermeer and music" (26.06-8.09) tworzą dzieła holenderskiego mistrza („Dziewczynę stojącą przy klawesynie". „Dziewczynę siedzącą przy klawesynie" „Grającą na gitarze") i innych malarzy Złotego Wieku na tle muzyki z epoki.