Dom Jana Matejki po reaktywacji

Muzeum Narodowe w Krakowie na nowo otwiera kamienicę malarza. To najstarsze muzeum biograficzne w Polsce

Publikacja: 26.09.2009 00:59

„Stańczyk udający ból zębów” 1856 r.

„Stańczyk udający ból zębów” 1856 r.

Foto: MN w Krakowie

„Matejko reaktywacja” – pod takim hasłem zaplanowano w Krakowie otwarcie zmodernizowanej i wyremontowanej kamienicy przy Floriańskiej 41. Był to pierwszy kompleksowy remont w dziejach Domu Jana Matejki. To muzeum powstało z obywatelskiej inicjatywy kilka lat po śmierci artysty, jeszcze w XIX wieku.

Wnętrze zachowuje dawną atmosferę domu mieszczańskiego, ale w ekspozycji znajdziemy także multimedialne projekcje i sztukę współczesną.

– Ponad rok temu zaryzykowaliśmy podobny eksperyment, inaczej pokazując Wyspiańskiego na wystawie „Teatr ogromny” – mówi dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie Zofia Gołubiew. – Także Matejkę prezentujemy poprzez nowe media.

Jan Matejko przyszedł tu na świat w 1838 roku. Kamienica od kilku pokoleń znajdowała się w rękach rodziny. W niewielkim pomieszczeniu, gdzie przyszły autor „Pochodni Nerona” ujrzał światło dzienne, już ponad sto lat temu umieszczono łaciński napis „Często sprawia Bóg, że wielkość zamyka się w małym kształcie”. Ponieważ mistrz Jan był mężczyzną skromnego wzrostu, inskrypcja brzmi dziś, pewnie wbrew woli fundatorów, nieco komicznie.

W muzeum nie brakuje nietypowych eksponatów: od cygara Matejki w skórzanym etui po naturalnej wielkości wypchanego konia, wykorzystywanego do prac malarskich. Przy Floriańskiej Matejko spędził dzieciństwo i młodość, potem jako młody małżonek mieszkał tu z żoną Teodorą i czwórką dzieci. Miał swoją pracownię i przyjmował gości. Tutaj zmarł 1 listopada 1893 roku.

Podczas dwuletniego remontu kamienicy przywrócono kolorystyczną spójność pomieszczeń, zakonserwowano polichromie ścienne, odnowiono zabytkowe parkiety. Nowa jest aranżacja ekspozycji, dzięki której poznajemy Matejkę jako męża i ojca, malarza i pedagoga, podróżnika, kolekcjonera, prekursora konserwacji zabytków.

Inaczej niż większość muzeów biograficznych, bazujących na pamiątkach osobistych po artystach, Dom Matejki eksponuje kolekcję oryginalnych prac malarskich. Warto zwrócić uwagę na wczesną „Martwą naturę z owocami”, wykonaną jako studium w krakowskiej szkole Sztuk Pięknych. Z kolei „Stańczyk udający ból zębów” z 1856 zdradza, niekontynuowane później, fascynacje Matejki malarstwem francuskim. W pracowni eksponowane jest wyjątkowej urody studium zbroi Stefana Batorego z 1871. Amatorzy matejkowskiej klasyki znajdą obrazy o tematyce historycznej i kolekcję portretów.

W dialog z Matejką wchodzi artysta współczesny – Marcin Chlanda. Z rozłożonych na podłodze „pozostałości warsztatu malarza” wyrasta, sięgając sufitu, słup niebieskiej farby. Zawiera fragmenty różnych obrazów Matejki odbijające się w odłamkach luster. Ta praca może być interpretowana jako znak żywiołowej energii, wciąż emanującej z dzieł XIX-wiecznego artysty.

 

 

 

„Matejko reaktywacja” – pod takim hasłem zaplanowano w Krakowie otwarcie zmodernizowanej i wyremontowanej kamienicy przy Floriańskiej 41. Był to pierwszy kompleksowy remont w dziejach Domu Jana Matejki. To muzeum powstało z obywatelskiej inicjatywy kilka lat po śmierci artysty, jeszcze w XIX wieku.

Wnętrze zachowuje dawną atmosferę domu mieszczańskiego, ale w ekspozycji znajdziemy także multimedialne projekcje i sztukę współczesną.

Pozostało 85% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl