Prace włoskiego futurysty Fortunata Depero w Warszawie

Wystawa Fortunata Depero na Zamku Królewskim w Warszawie prezentuje 35 prac jednego z największych artystów włoskiego futuryzmu

Publikacja: 03.01.2011 00:29

„Citrus” (1927), olej, collage

„Citrus” (1927), olej, collage

Foto: Forum

Depero należał do grupy awangardowych twórców z kręgu Filippa Tommasa Marinettiego. Zbuntowani przeciw tradycji, pragnęli tworzyć sztukę nowoczesną, oddającą zmiany tempa życia i rozwój cywilizacji.

W 2009 roku oglądaliśmy zbiorową wystawę włoskich artystów w Zamku Ujazdowskim. Przypominała o stuleciu manifestu futurystycznego Marinettiego, który dał początek kulturalnej rewolucji w całej Europie: w literaturze, sztuce, teatrze, muzyce, filmie. Niedawno zaś minęła 50. rocznica śmierci Depero.

Pokaz na Zamku Królewskim przedstawia głównie jego malarstwo i plakaty z kolekcji prywatnych. Fortunato Depero (1892 – 1960) był artystą wszechstronnym: malarzem, poetą, scenografem, fotografem, architektem, projektantem. W 1925 roku zdobył Złoty Medal na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu.

Obrazy Depero ucieleśniają idee futuryzmu: dynamikę, witalizm, ruch. Na jednym z nich czerwony człowiek z koszykiem żółtych cytryn żongluje nimi w powietrzu niczym cyrkowy iluzjonista. Uproszczona „mechaniczna” sylwetka i rytmicznie zgeometryzowane tło w intensywnych barwach emanują ekspresją. Nie mniej żywiołowa jest malarska kompozycja na pograniczu abstrakcji z niebieskim lotnikiem szybującym w różowo-białych chmurach. Futuryzm Depero z lat 20. i 30. ma także wiele cech kubistycznych.

[wyimek]Przyszłość należy do sztuki reklamy, wszechobecnej w miejscach publicznych[/wyimek]

Późniejsze obrazy, choć nadal wyróżniają się mistrzostwem formy, wyhamowują młodzieńczy szalony pęd, za to zyskują klimat magicznego realizmu i stają się bardziej dekoracyjne. Obraz ze zmultiplikowanymi kotami wygląda jak ornament. A martwa natura ze stylizowanymi egzotycznymi roślinami na tle okna niepokoi tajemniczą zmysłowością.

Plakaty przypominają, że Depero był prekursorem designu. We Włoszech opracowywał m.in. reklamy dla Campari, w Nowym Jorku projektował okładki „Vogue’a”, „Vanity Fair”, „New Yorkera”, „Movie Makers”. W 1932 roku ogłosił manifest futurystyczny sztuki reklamy. Uważał, że do niej należy przyszłość, gdyż jest wszechobecna w miejscach publicznych. Dzięki niej każdy obcuje ze sztuką na co dzień.

O jego związkach z teatrem przypomina projekt fantazyjnego kostiumu do „Pieśni słowika” dla Baletów Rosyjskich Siergieja Diagilewa. Wszystkie prace Depero wyróżnia indywidualny styl, w którym dynamika przeplata się z liryką. W 1959 roku artysta ufundował w rodzinnym mieście Roverto pierwsze muzeum futurystyczne na świecie.

Wystawa czynna do 13 lutego

Depero należał do grupy awangardowych twórców z kręgu Filippa Tommasa Marinettiego. Zbuntowani przeciw tradycji, pragnęli tworzyć sztukę nowoczesną, oddającą zmiany tempa życia i rozwój cywilizacji.

W 2009 roku oglądaliśmy zbiorową wystawę włoskich artystów w Zamku Ujazdowskim. Przypominała o stuleciu manifestu futurystycznego Marinettiego, który dał początek kulturalnej rewolucji w całej Europie: w literaturze, sztuce, teatrze, muzyce, filmie. Niedawno zaś minęła 50. rocznica śmierci Depero.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl