Pejzaże Europy

Wśród 40 fotografików z Europy prezentujących się w brukselskim centrum BOZAR jest Polak Szymon Rogiński – pisze Monika Kuc

Aktualizacja: 11.07.2012 18:03 Publikacja: 11.07.2012 17:59

Elina Brotherus z Finlandii – "The Black Bay Sequence"

Elina Brotherus z Finlandii – "The Black Bay Sequence"

Foto: Summer of photography

Sense of Place to główny pokaz największego w Belgii festiwalu Summer of Photography. Każda edycja ma inny temat. W tym roku jest nim krajobraz.

Zobacz galerię zdjęć

Liczy się indywidualność i zerwanie ze stereotypem „ładnego widoku". Już pierwsza praca „Horyzont" Duńczyka Elafura Eliassona wskazuje kierunek poszukiwań. Z daleka przypomina abstrakcyjny obraz. Z bliska widać, że składa się z serii krajobrazowych zdjęć przeciętych niekończącą się linią horyzontu. Barwy łączącej się ziemi i nieba zmieniają się, ale kompozycja rytmicznie się powtarza. Eliasson robił te zdjęcia w Islandii, zafascynowany metaforyczną wymową pejzażu.

Wystawa zaczyna się od północy Europy. W pierwszej części spotykają się artyści fotografujący wybrzeża kanału La Manche, Morza Północnego, Bałtyku. Anglik Jem Southam fotografuje brytyjskie i francuskie białe klifowe wybrzeża. Belg Bart Michiels przemierza XIX- i XX-wieczne pola bitewne. Seria jego zdjęć „Szlakiem historii" na pozór pokazuje zwyczajne krajobrazy. Tchnie jednak ukrytym niepokojem. Reminiscencje powracają też w zdjęciach Brytyjki Giny Glover, rejestrującej militarne ślady umocnień z II wojny na morskich wybrzeżach.

Holendra Gerco de Ruijtera cieszy poczucie swobody w pejzażach oglądanych z lotu ptaka. Spogląda na nie malarskim okiem Mondriana, to obrazy na granicy abstrakcji. Finka Elina Brotherus prezentuje liryczny film z kąpiącą się dziewczyną w jeziorze o porannym brzasku.

W drugiej części Andreas Gursky, profesor Akademii Sztuki w Dusseldorfie, przenosi nas nad brzeg Renu. Jego fotografia przypomina płasko malowany obraz. Austriaczka Yenny Huber konstruuje natomiast trójwymiarowe obiekty o ścianach z luster, w których fotograficzne pejzaże odbijają się bez końca.

Szymon Rogiński pokazuje cykl „Poland Synthesis", czyli nocne zdjęcia robione w czasie podróży przez Polskę w latach 2003-2006. Czasem są to obrazy jak z thrillera, np. zdjęcie pustej szosy wysadzonej drzewami z rozbłyskującymi w świetle reflektorów tajemniczymi oznakowaniami. Kiedy indziej ujęcia groteskowe jak budka na mazowieckich bezdrożach reklamująca się jako hotel. Obrazy Rogińskiego są dynamiczne, znać wpływ nie tylko rzeczywistości, ale i gier komputerowych.

Finał wystawy przenosi nas na południe. Pejzaże nabierają cieplejszych barw, ale kto tęskni za wakacjami nad Morzem Śródziemnym, niech popatrzy na zdjęcia Massimo Vitalego. Zatłoczone plaże z hotelowymi blokowiskami to horror masowej turystyki.

Wystawa czynna będzie do 16 września.

www.bozar.be

Sense of Place to główny pokaz największego w Belgii festiwalu Summer of Photography. Każda edycja ma inny temat. W tym roku jest nim krajobraz.

Zobacz galerię zdjęć

Pozostało 93% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl