Kolekcja wilanowska

Nowa wystawa w Pałacu w Wilanowie prezentuje dzieła, które wzbogaciły muzealną kolekcję w latach 1993-2011. Każde z nich ma własną, pasjonującą historię – pisze Monika Kuc

Publikacja: 13.09.2012 13:55

Plakieta z przedstawieniem posłów austriackich na audiencji u króla Jana III” Baruch Dornhelm, Lwów,

Plakieta z przedstawieniem posłów austriackich na audiencji u króla Jana III” Baruch Dornhelm, Lwów, 1883, srebro repusowane, grawerowane, cyzelowane, polerowane, patynowane; zakup w Domu Aukcyjnym Rempex, 2006; fot. Z. Reszka

Foto: materiały prasowe

W ciągu ostatnich 19 lat Muzeum pozyskało 400 zabytków, w tym 325 zostało zakupionych, 44 to dary, a blisko 300 pochodzi z wykopalisk archeologicznych.

- Powiększanie przez nas zbiorów odtwarza i kontynuuje zamiary poprzednich właścicieli ? mówi Małgorzata Zając, kurator ekspozycji.

Wystawę w Oranżerii otwiera opowieść o dawnych mieszkańcach pałacu. Przypomina, że rezydencję zbudowano na polecenie króla Jana III Sobieskiego w 1696 roku .

Jego XVII-wieczny portret w lamparciej skórze, symbolizującej heroiczne męstwo króla-wojownika, zajmuje na wystawie honorowe miejsce. Błękitna wstęga na królewskiej piersi to znak, że był on kawalerem dwóch najstarszych orderów francuskich - Orderu św. Ducha i Orderu św. Michała, nadanych mu przez Ludwika XIV. Dzieło prawdopodobnie namalowane przez Jana Triciusa, muzeum kupiło w 2010 roku.

Obok Jana III oglądamy wizerunki młodszych synów królewskich - Aleksandra Benedykta i Konstantego Władysława, malowane w trakcie ich pobytu na francuskim dworze w Wersalu. A także wizerunek wnuczki króla - Marii Karoliny księżnej de Bouillon, słynącej z urody i poczucia humoru. Podobno dowcipnymi uwagami doprowadzała wielbicieli do ataków śmiechu.

Konstanty, najmłodszy syn Jana III, odsprzedał Wilanów na początku XVIII wieku Elżbiecie z Lubomirskich Sieniawskiej. Odtąd w Pałacu mieszkali, Lubomirscy, Czartoryscy, Potoccy, Braniccy, a także król August II Mocny.

Dzieła sztuki gromadzili wszyscy właściciele. Najwięcej zbiory zawdzięczają Stanisławowi Kostce Potockiemu, który w 1805 roku upublicznił kolekcję, tworząc muzeum, sławiące pamięć króla Jana III Sobieskiego, a także udostępniające sztukę starożytną i nowożytne malarstwo, rzeźbę, rzemiosło artystyczne.

- Do naszych zbiorów poszukujemy wszystkiego, co wiąże się z historią pałacu, rodu Sobieskich, jego następnych mieszkańców i kolekcją Potockiego - mówi dyr. Paweł Jaskanis.

Szczególnie burzliwe losy dotknęły „Apolla i dwie muzy", wspaniały XVIII-wieczny obraz Pompeo Girolamo Batoniego, zakupiony przez Stanisława Kostkę Potockiego. Podczas II wojny światowej został wywieziony. Odnalazł się pod Petersburgiem, w pałacu w Pawłowsku. Wrócił do Polski dopiero w 1997. Natomiast nadal nie jest znany los innego obrazu tego samego artysty z kolekcji wilanowskiej - „Alegorii architektury, malarstwa i rzeźby".

Udało się natomiast skompletować parę do porcelanowej „Ogrodniczki" w Gabinecie Apartamentu Marszałkowej Lubomirskiej. XVIII-wieczną miśnieńską figurę „Ogrodnika" w różowym kwiecistym fraku i z bukietem w ręku zarejestrował pałacowy inwentarz z końca XIX wieku. Podobną muzeum kupiło w 2008 roku.

Cennym nabytkiem ostatnich lat jest też komplet włoskiej XIX-wiecznej biżuterii (brosza i kolczyki) ozdobione miromazikami oraz tzw. „Daktylioteka mitologiczna", czyli XVIII-wieczna szkatuła pochodząca z Niemiec z portretowymi odlewami najważniejsze bóstw z greckiej mitologii.

Do planowanej nowej wilanowskiej ekspozycji „Kuchnia,kredens" zakupiono m.in. okazały olejny obraz „Wnętrze kuchni" XVII-wiecznego holenderskiego artysty Jacoba Mathama. Przedstawia kobietę i mężczyznę przy stole pełnym ptactwa, mięsa i ryb. Zgodnie z symboliką baroku obfitość nie jest symbolem używania, lecz ostrzeżeniem przed łakomstwem i nadmiernym gromadzeniem dóbr.

Wykopaliska archeologiczne podjęto na terenie wilanowskich ogrodów w 2003 roku pod kierunkiem Andrzeja Gołembnika, po 30-letniej przerwie. Ich efektem jest kilkaset fragmentów dekoracji: waz terakotowych, żeliwnych ławek, kamiennych rzeźb. Dzięki benedyktyńskiej cierpliwości konserwatorów z pracowni rzeźby udało się m.in złożyć XIX-wieczny ceramiczny trzon kandelabra z wytwórni Ernsta Marcha w Charlottenburgu.

Wystawie towarzyszy starannie opracowany i bogato ilustrowany katalog.

Wystawa „Kolekcja Wilanowska. Kontynuacja 1993-2011" czynna od 13.09. 2012 do 2.02.2013

W ciągu ostatnich 19 lat Muzeum pozyskało 400 zabytków, w tym 325 zostało zakupionych, 44 to dary, a blisko 300 pochodzi z wykopalisk archeologicznych.

- Powiększanie przez nas zbiorów odtwarza i kontynuuje zamiary poprzednich właścicieli ? mówi Małgorzata Zając, kurator ekspozycji.

Pozostało 92% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl