Łączna wartość sektora outsourcingowego w Polsce przekroczyła w ubiegłym roku 13 mld. zł. To podsumowane przychody z usług sprzedanych za granicę. W tym roku, mimo spowolnienia gospodarczego ogarniającego Europę, branża jeszcze urośnie. Według raportu Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL), do 2013 roku centra usług biznesowych w Polsce będą zatrudniać łącznie już 100 tys. osób. Z kolei wartość sektora sięgnie ponad 4,5 mld dolarów. Przykładowo Capgemini zwiększy zatrudnienie do końca obecnego roku nawet o 400 etatów, Infosys – o 300, centrum Sii - o 200, Arvato Polska i Fujitsu – po 150, Mellon Poland – o ok. 100. Kolejnych pracowników będą też przyjmowały Sony Pictures, Holicon, HP, TRW Automotive, Itella Information czy Grant Thornton Frąckowiak. - W najbliższych miesiącach możemy spodziewać się jeszcze większego zainteresowania ze strony inwestorów szukających nowych lokalizacji dla swoich centrów świadczących usługi oparte na wiedzy – twierdzi Kinga Piecuch, członek Zarządu Xerox Polska.
Polska została doceniona przez światowe agencje analityczne. Według Grupy Everest, to najbardziej dojrzała lokalizacja dla nowoczesnych usług w Europie i jedna z 5 czołowych na świecie. Jesteśmy także niekwestionowanym liderem w Europie Środkowo-Wschodniej pod względem liczby zatrudnionych (80 tys.) i liczby centrów usług biznesowych (ok. 300). - Polska jest idealnym centrum dowodzenia na Europę – uważa Krystian Bestry, dyrektor zarządzający spółki Infosys BPO Europe, która w listopadzie ub. roku otworzyła trzecie europejskie centrum usług biznesowych zarządzane z Łodzi.
Inwestycje usługowe będą w trym roku jedynymi, których napływ nie zmniejszy się. Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ) prowadzi obecnie 156 projektów inwestycyjnych o łącznej wartości 5,7 mld euro. 29 projektów o wartości 26 mln euro należy do sektora nowoczesnych usług biznesowych. W 2011 r. branża ta stworzyła najwięcej miejsc pracy (ok. 2500) spośród wszystkich projektów reprezentowanych przez nowych inwestorów zagranicznych. Powstało 16 nowych centrów, a ich ogólna liczba przekroczyła 300. Wśród inwestorów, którzy stworzyli nowe centra usług są McKinsey w Poznaniu, BNP Paribas w Warszawie, PwC w Katowicach, Nordea w Łodzi, Credit Suisse we Wrocławiu oraz Tate&Lyle w Łodzi.
Do centrów w Polsce coraz częściej będą też przenoszone usługi w jakikolwiek sposób zagrożone przez niepewną sytuację w innych krajach. Nowym trendem jest też nearshoring - przenoszenie usług do lokalizacji, w bezpośrednim sąsiedztwie rodzimego kraju danego przedsiębiorstwa. Polska jest wybierana głównie przez koncerny z krajów zachodnioeuropejskich jak Francja, Niemcy, Wielka Brytania.
Według analiz ABSL, w Polsce dominują centra, świadczące usługi finansowo-księgowe oraz IT. Dodatkowo, pewną specjalizację wykształciły też poszczególne regiony kraju. Przykładowo, w Warszawie, Łodzi i Poznaniu dominują finanse i księgowość, w Krakowie i Trójmieście – projekty IT, a we Wrocławiu – centra badawczo-rozwojowe (Research & Development, R&D).