Sportowy sposób na integrację pracowników

Coraz więcej firm zachęca pracowników do realizacji sportowych pasji, które pomagają w integracji załogi.

Publikacja: 20.08.2014 11:10

Firmowa sztafeta Luxoft Poland podczas Kraków Business Run 2012. Od lewej Agata Furman, menedżer mar

Firmowa sztafeta Luxoft Poland podczas Kraków Business Run 2012. Od lewej Agata Furman, menedżer marketingu, i Ewa Sendecka, architekt wnętrz i grafik

Foto: Archiwum

Zajęcia sportowe są w pierwszej trójce najbardziej popularnych benefitów, czyli dodatkowych świadczeń dla pracowników w polskich firmach – wynika z tegorocznego badania firmy Sedlak & Sedlak, które objęło ponad 3,2 tys. osób. Według niego prawie 43 proc. pracowników może skorzystać z basenu, siłowni czy fitness, które finansuje albo współfinansuje pracodawca.

Nastawienie na wynik

Krajową średnią podwyższają firmy, w których duży udział wśród załogi mają przedstawiciele młodego pokolenia Y. W tej grupie są centra usług dla biznesu zatrudniające już blisko 130 tys. osób, telekomy oraz spółki IT. – Inwestycje w sportowe pasje pracowników pozwalają im rozwijać nie tylko swoją kondycję fizyczną, ale także konkretne cechy i umiejętności. Wytrwałość, motywacja, nastawienie na osiąganie coraz lepszych rezultatów oraz współpraca w grupie – to wartości ważne również z punktu widzenia firmy – przekonuje Maciej Mierzejewski, dyrektor personalny Asseco Poland.

Firma w ubiegłym roku uruchomiła specjalny program marketingu sportowego, który ma m.in. wspierać sportowe pasje pracowników. Bardzo różne, bo w ramach Asseco Active Team działają sekcje biegaczy, triathlonistów, tenisistów, koszykarzy, siatkarzy i piłkarzy halowych.

Według danych ABSL, związku zrzeszającego czołowe firmy z sektora usług dla biznesu, dwie trzecie z nich wspiera aktywność fizyczną pracowników (najczęściej finansując im sportowe benefity, w tym karty Multisport).

– Dzięki treningom pracownicy kształtują w sobie motywację i wytrwałość, a także umiejętności dążenia do celu i pokonywania swoich słabości – twierdzi Sylwia Czechowicz, dyrektor ds. operacji i relacji z klientem w łódzkim Infosys BPO Poland oraz pomysłodawczyni działającej tam amatorskiej drużyny pasjonatów biegania Infosys Run. Drużyna licząca ok. 100 osób wzięła już udział w kilku maratonach i zawodach biegowych.

Kolega z drużyny

Firmową sztafetę wystawia też w zawodach biegowych Luxoft Poland, spółka usług IT, która jest współorganizatorem Kraków Business Run. Na co dzień informatycy w Luxofcie wyżywają się w ramach firmowej ligi tenisa stołowego. – Pracownicy regularnie trenują, aby awansować w rankingu i nie spaść do niższej ligi. Dzięki temu mają szansę poruszać się i aktywnie odpocząć w trakcie pracy – chwali zalety ligi Anna Kosińska, menedżer ds. marketingu w Luxoft Poland.

Coraz więcej firm finansuje też pracownicze inicjatywy związane ze sportami drużynowymi –  doceniają zarówno integracyjne, jak też wizerunkowe atuty takich inicjatyw wzmacniających Employer Branding. Np. T-Mobile Polska wspiera firmowe drużyny rowerowe i biegowe oraz aż trzy pracownicze zespoły piłkarskie, które reprezentują spółkę w rozgrywkach lig biznesowych i specjalnych turniejach.

Całą listę korzyści z drużynowej aktywności wylicza Maciej Panhirsz, menedżer w dziale HR Services w krakowskim Shell Business Service Centre i koordynator piłkarskiego zespołu Shell grającego w Biznes Lidze. Podkreśla, że gra w zespole uczy pracowników skutecznego dążenia do wspólnego celu, zaś rywalizacja z innymi drużynami uczy sprawnej współpracy, także w sytuacjach stresowych.

Z kolei sukcesy – jak na przykład awans do wyższej klasy rozgrywek – wpływają na motywację na boisku i w pracy. – Podczas treningów czy meczów zawodnicy poznają także zainteresowania, pasje i opinie współpracowników, co ułatwia wzajemne zrozumienie w biurze – dodaje Panhirsz.

Gra do wspólnej bramki

Joanna Nowocień, menedżer ds. komunikacji w firmie Capgemini Polska, która wspiera m.in. występy drużyn pracowników w turniejach piłki nożnej czy siatkówki, twierdzi, że takie inicjatywy ułatwiają komunikację i integrację z kolegami z pracy.

Również szef HR w Asseco Poland podkreśla wymiar integracyjny, który niosą wspólne treningi, wyjazdy na zawody czy możliwość kibicowania i celebrowania sukcesów kolegów. – Dlatego też przychylnie patrzymy na wszelkie sporty zespołowe. Umiejętność „gry do wspólnej bramki" jest ważnym czynnikiem sukcesu w firmie, która tak jak Asseco zatrudnia ponad 3 tys. osób ?– dodaje Mierzejewski.

Przybywa też spółek specjalizujących się w organizacji pracowniczych turniejów sportowych. Marcin Kluska z firmy Biznes Liga, która organizuje rozgrywki piłkarskie czy siatkarskie dla prawie setki firm, twierdzi, że stały się one atrakcyjną alternatywą dla wyjazdów integracyjnych.

Kolejny trend to imprezy sportowe łączące integrację, Employer Branding oraz działalność dobroczynną, jak np. Poland Business Run – charytatywny bieg angażujący głównie zespoły firm z sektora usług biznesowych, czy Charytatywny Turniej Siatkówki Plażowej Branży Nieruchomości Komercyjnych, który organizuje firma doradcza Jones Lang LaSalle.

– Turniej stanowi również formę integracji dla naszych pracowników – dodaje  Monika Szachowska, dyrektor ds. personalnych JLL w Europie Środkowo-Wschodniej.

Masz pytanie, wyślij e-mail do redaktora sekcji „Kariera i biznes" Anity Błaszczak, a.blaszczak@rp.pl

Opinia:

Krzysztof ?Kosy,?psycholog biznesu

Wspólna aktywność sportowa nie tylko integruje, ale też zwiększa lojalność pracowników. Mogę to potwierdzić na własnym przykładzie; w pierwszej pracy po studiach długo odkładałem decyzję o zmianie zatrudnienia, gdyż byłem kapitanem firmowej drużyny piłkarskiej, która brała udział w rozgrywkach biznesowej ligi. Budowało to także moją pozycję w firmie, tym bardziej że prezes był zawodnikiem w mojej drużynie... Mogłem się przekonać, że sporty drużynowe łączące osoby z różnych działów i różnych poziomów hierarchii skuteczniej integrują i poprawiają komunikację w firmie niż typowe imprezy integracyjne. Problem w tym, że taka aktywność zwykle dotyczy dość wąskich grup. Wiele firm organizuje więc imprezy sportowe na większą skalę, wspierając udział pracowników w masowych biegach czy wprowadzając sportowe akcenty na firmowych piknikach.

Zajęcia sportowe są w pierwszej trójce najbardziej popularnych benefitów, czyli dodatkowych świadczeń dla pracowników w polskich firmach – wynika z tegorocznego badania firmy Sedlak & Sedlak, które objęło ponad 3,2 tys. osób. Według niego prawie 43 proc. pracowników może skorzystać z basenu, siłowni czy fitness, które finansuje albo współfinansuje pracodawca.

Nastawienie na wynik

Pozostało 94% artykułu
Rynek pracy
Będą podwyżki i nowe miejsca pracy. Coraz wiekszy optymizm firm
Rynek pracy
Miliony Polaków pracują na umowie zlecenia. W jakich branżach jest ich najwięcej?
Rynek pracy
Wzrost płac zachęca firmy do elastycznej pracy. Coraz więcej gigerów
Rynek pracy
Młodzi nie wierzą w siłę dyplomu. Przybędzie nam fachowców?
Rynek pracy
Coraz więcej latynoskich pracowników w Polsce