Inwentaryzacja 2023

Zgodnie z ustawą o rachunkowości przeprowadzenie inwentaryzacji jest obowiązkiem każdej firmy, która prowadzi księgi rachunkowe. W ustawie nie ma jednak żadnych wskazówek przedstawiających zasady lub metody jej przeprowadzania. Biorąc to pod uwagę każde przedsiębiorstwo ma za zdanie wypracować zasady jej przeprowadzania we własnym zakresie. Wybrane metody dokonania ewidencji muszą jednak uwzględnić rodzaj, wielkość, a także specyfikę posiadanych zasobów.

Publikacja: 20.12.2023 02:00

Inwentaryzacja 2023

Foto: Adobe Stock

Inwentaryzacja to zestaw skoordynowanych działań rachunkowych, których zadaniem jest precyzyjne określenie stanu liczbowego oraz wartości majątku należącego do firmy. Istotnym elementem każdej przeprowadzonej inwentaryzacji jest szczegółowy raport ukazujący ewentualne rozbieżności pomiędzy stanem rzeczywistym, a tym wynikającym z ewidencji księgowej. Podstawą inwentaryzacji jest określenie faktycznej struktury majątku firmy i wykrycie potencjalnych problemów. Odpowiednio zrealizowana inwentaryzacja umożliwia również rozliczenie osób odpowiedzialnych za stan majątkowy przedsiębiorstwa.

Pozostało 97% artykułu

Treść dostępna jest dla naszych prenumeratorów!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach e-prenumeraty Rzeczpospolitej. Korzystaj z nieograniczonego dostępu i czytaj swoje ulubione treści w serwisie rp.pl i e-wydaniu.

Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara