Inwentaryzacja 2023

Zgodnie z ustawą o rachunkowości przeprowadzenie inwentaryzacji jest obowiązkiem każdej firmy, która prowadzi księgi rachunkowe. W ustawie nie ma jednak żadnych wskazówek przedstawiających zasady lub metody jej przeprowadzania. Biorąc to pod uwagę każde przedsiębiorstwo ma za zdanie wypracować zasady jej przeprowadzania we własnym zakresie. Wybrane metody dokonania ewidencji muszą jednak uwzględnić rodzaj, wielkość, a także specyfikę posiadanych zasobów.

Publikacja: 20.12.2023 02:00

Inwentaryzacja 2023

Foto: Adobe Stock

Inwentaryzacja to zestaw skoordynowanych działań rachunkowych, których zadaniem jest precyzyjne określenie stanu liczbowego oraz wartości majątku należącego do firmy. Istotnym elementem każdej przeprowadzonej inwentaryzacji jest szczegółowy raport ukazujący ewentualne rozbieżności pomiędzy stanem rzeczywistym, a tym wynikającym z ewidencji księgowej. Podstawą inwentaryzacji jest określenie faktycznej struktury majątku firmy i wykrycie potencjalnych problemów. Odpowiednio zrealizowana inwentaryzacja umożliwia również rozliczenie osób odpowiedzialnych za stan majątkowy przedsiębiorstwa.

Pozostało 97% artykułu

Treść dostępna jest dla naszych prenumeratorów!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach e-prenumeraty Rzeczpospolitej. Korzystaj z nieograniczonego dostępu i czytaj swoje ulubione treści w serwisie rp.pl i e-wydaniu.

Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?