Grzegorz Miecugow: Dziennikarstwo to nie jest propaganda

Redaktor i publicysta Grzegorz Miecugow twierdzi, że w dziennikarstwie nie można być krystalicznie bezstronnym

Publikacja: 03.08.2012 15:06

Grzegorz Miecugow: Dziennikarstwo to nie jest propaganda

Foto: W Sieci Opinii

W wywiadzie dla portalu sdp.pl mówi o odpartyjnieniu mediów publicznych:

Na razie nie zanosi się na to. To powszechnie znana sprawa - od kiedy powstała nowa ustawa medialna w 1992 roku, media elektroniczne, głównie telewizja, w mniejszym stopniu polskie radio, stały się wspomnianym, naturalnym łupem partii. Choć obecna koalicja, głównie Platforma Obywatelska nie chciała „brać” telewizji, to jednak nie oddała jej nam, obywatelom. Nie wiem – może nie chciała oddać, a może nie potrafi tego zrobić. Pracuję w stacji prywatnej, która, jak wiadomo, jest głównie po to, by zarabiać pieniądze. Ale widzę, każdy to widzi, że również TVP skupia się na tym samym.

I analizuje:

Dopóki telewizja publiczna będzie spółką prawa handlowego, dopóty będzie rozliczna z przychodów przez ministra skarbu. A te są generowane przez reklamy, zaś, co powszechnie wiadomo, reklamodawców interesują słupki oglądalności. Natomiast masową widownię bardziej interesują gwiazdy tańczące na lodzie, niż ambitne programy edukacyjne, kulturalne, czy społeczne. A to przecież one głównie świadczą o misyjności nadawców publicznych. No i warto powtórzyć pytanie: dlaczego politycy nie potrafią doprowadzić do ściągalności abonamentu jako źródła zasilania finansowego mediów publicznych?

Miecugow przedstawia także rodzaje rzetelności dziennikarskiej:

Rzetelność dziennikarska wymaga przejścia czterech kroków: po pierwsze - dziennikarz powinien mieć rozeznanie, co ludzi interesuje, a co jest społecznie ważne. Po drugie – powinien wiedzieć, jak i do kogo lub czego dotrzeć, by poznać prawdę o tym, o czym zamierza pisać lub robić program. Po trzecie – musi zrozumieć to, czego się dowiedział lub poznał z osobowych i nieosobowych źródeł. Po czwarte: ma bez manipulacji poinformować o faktach i problemach oraz je wytłumaczyć. (...) Dziennikarstwo to nie jest propaganda. My nie możemy podchodzić z wcześniej założoną własną tezą polityczną, czy jakąkolwiek inną, do pisanego artykułu czy montowanego programu, by tę tezę udowodnić. To, oczywiście, nie znaczy, że dziennikarz może być krystalicznie bezstronny i zdystansowany.   

W wywiadzie dla portalu sdp.pl mówi o odpartyjnieniu mediów publicznych:

Na razie nie zanosi się na to. To powszechnie znana sprawa - od kiedy powstała nowa ustawa medialna w 1992 roku, media elektroniczne, głównie telewizja, w mniejszym stopniu polskie radio, stały się wspomnianym, naturalnym łupem partii. Choć obecna koalicja, głównie Platforma Obywatelska nie chciała „brać” telewizji, to jednak nie oddała jej nam, obywatelom. Nie wiem – może nie chciała oddać, a może nie potrafi tego zrobić. Pracuję w stacji prywatnej, która, jak wiadomo, jest głównie po to, by zarabiać pieniądze. Ale widzę, każdy to widzi, że również TVP skupia się na tym samym.

Publicystyka
Rosja zamyka polski konsulat. Dlaczego akurat w Petersburgu?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Publicystyka
Marek Kozubal: Dlaczego Polacy nie chcą wracać do Polski
Publicystyka
Jacek Nizinkiewicz: PiS robi Nawrockiemu kampanię na tragedii, żeby uderzyć w Trzaskowskiego
Publicystyka
Estera Flieger: „Francji już nie ma”, ale odbudowała katedrę Notre-Dame
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Publicystyka
Trzaskowski zaczyna z impetem. I chce uniknąć błędów z przeszłości