Trudna walka o rynek dań gotowych

Polski rynek dań gotowych rozwija się wolniej niż jeszcze kilka lat temu spodziewała się branża. Jednak wciąż nie brakuje producentów i sieci handlowych, które widzą w nim potencjał.

Publikacja: 27.01.2015 13:18

Polski rynek dań gotowych rozwija się wolniej niż jeszcze kilka lat temu spodziewała się branża. Jed

Polski rynek dań gotowych rozwija się wolniej niż jeszcze kilka lat temu spodziewała się branża. Jednak wciąż nie brakuje producentów i sieci handlowych, które widzą w nim potencjał.

Foto: Bloomberg

- Coraz większa świadomość i wymagania konsumentów sprawiają, że rynek dań gotowych w Polsce nie będzie już rozwijał się ilościowo. Możliwy jest natomiast dalszy rozwój jakościowy – mówi „Rzeczpospolitej" Janusz Bilski z firmy DM Transarr zajmującej się obrotem artykułami rolnymi w kraju i za granica.

Odpowiedzią na ten trend jest marka Quicker. Od ubiegłego roku Transarr sprzedaje pod nią dania gotowe na bazie składników liofilizowanych. Liofilizacja to - jak tłumaczy spółka na stronie internetowej Quickera - proces polegający na usuwaniu wody z zamrożonego materiału na drodze sublimacji lodu czyli bezpośredniego jego przejścia w stan pary z pominięciem stanu ciekłego.

- Nasze produkty są w pełni naturalne, nie zawierają ulepszaczy czy konserwantów – wyjaśnia Janusz Bilski. – Do tej pory produkty liofilizowane wykorzystywane były niszowo, m.in. w żywności dla turystów czy alpinistów. My postanowiliśmy wyjść z nimi na masowy rynek.

Do końca pierwszego kwartału 2015 roku dania Quickera mają być dostępne w 1,5 – 1,7 tys. sklepów. Marka ma wyjść także zagranicę. Jej producenta interesują m.in. Niemcy i Skandynawia. W zdobyciu eksportowych rynku zbytu Quickerowi ma pomóc rozszerzenie oferty o produkty bezglutenowe.

Maspex namiesza?

Tak, jak przewidują w Transarr, polski rynek dań gotowych nie może już raczej liczyć na szybkie tempo rozwoju. Firma badawcza Euromonitor International prognozuje, że w 2015 roku jego wartość zwiększy się o 1,7 proc. W przyszłym będzie to już tylko 1,3 proc. W tym czasie łączne wydatki na dania gotowe w Europie Wschodniej pójdą w górę o 3,3 i 2,5 proc.

Dania gotowe nie doczekały się w Polsce boomu, którego jeszcze kilka lat temu spodziewali się producenci i analitycy. Nadal największy udział w sprzedaży mają dania mięsno-warzywne, czyli np. pakowane w słoiki pulpety, fasolka po bretońsku czy flaki. Od grudnia 2013 roku do listopada 2014 roku sprzedaż zmalała o 3,1 proc., do ok. 339 mln zł – podaje firma badawcza Nielsen.

Na rynku pojawiają się głosy, że rynek może rozruszać grupa Maspex, która przejmując większość Agros Novej stanie się m.in. właścicielem marki Łowicz, czołowego gracza rynku dań gotowych w Polsce.

- Maspex z pewnością będzie miał pomysł na rozwój kategorii dań gotowych – mówi Grzegorz Łaptaś, dyrektor w dziale doradztwa firmy PwC. Jednak zrobienie z Łowicza platformy do tworzenia innowacyjnych produktów może być trudne, bo wizerunek tej marki jest mocno tradycyjny – dodaje.

Sieci jak katalizator

Zdaniem Piotra Grauera, eksperta KPMG Polska perspektywy rynku dań gotowych w Polsce może poprawić także zainteresowanie nimi sieci handlowych. Takim katalizatorem mogą być inwestycje Biedronki. Jej właściciel Jeronimo Martins Polska przyznaje, że intensywnie rozwija ofertę dań gotowych. Pod własnymi markami sprzedaje m.in. zestawy sałatkowe czy dania z ryżem i makaronem.

Dania gotowe stają się strategiczne dla sieci Żabka, której znakiem rozpoznawczym jest właśnie wygoda i dostępność.

- Obserwujemy, że klienci stają się coraz bardziej świadomi w kwestii zdrowego odżywiania, oczekują produktów świeżych, nieprzetworzonych. W naszych sklepach znajdą ofertę mieszanek sałat, lunchboxów na bazie sałaty, jak również szeroki wybór świeżych soków i smoothies. W sklepach Freshmarket mamy również propozycję dla wegetarian – świeży Hummus – mówi Jerzy Roguski, dyrektor handlowy Żabka Polska. - Systematycznie poszerzamy też ofertę ciepłych przekąsek w ramach ŻabkaCafé.

W segment convenience uwierzył największy dystrybutor w naszym kraju, czyli Eurocash. Niedawno sfinalizował umowę z firmą HDS Polska, w wyniku której nabył pakiet kontrolny w spółce prowadzącej sieć salonów prasowych Inmedio. Ponadto zawarł z HDS umowę franczyzową, pozwalającą na wykorzystanie znaku towarowego „1minute" do rozwoju sieci sklepów typu convenience, które łączą w sobie właśnie gastronomię (hot-dogi, zapiekanki) i sprzedaż żywności.

Szybkie tempo pomaga, ale...

W gronie firm, które w dalszym ciągu widzą potencjał rynku dań gotowych jest także firma Międzychód, która w 2014 roku po latach przerwy postanowiła zawalczyć ponownie o zyski z dań gotowych. - Wracamy na rynek z tradycyjnymi, dobrze znanymi i popularnymi daniami: fasola, flaki, gołąbki. Jednocześnie chcemy pokazać, że ta kategoria może zaoferować więcej. Wprowadziliśmy zupełnie nowe smaki dotąd nieznane na rynku jak np. ciecierzyca w warzywach czy leczo z fasolkami – wyjaśnia Robert Gąsiorek, dyrektor generalny Międzychodu.

Jak dodaje, trendy oraz zmiana sposobu życia ludzi powodują, że kategoria dań gotowych będzie się dalej rozwijać.

- Jesteśmy coraz bardziej zajęci, tym samym nie mamy czasu na przygotowywanie posiłków. Coraz częściej sięgamy po jedzenie, które trzeba jedynie podgrzać. Dania gotowe w słoikach są doskonałą odpowiedzią na te potrzeby. Z drugiej jednak strony rozwija się silny trend powrotu do tego co naturalne, zdrowe, lokalne – mówi Robert Gąsiorek, dyrektor generalny Międzychodu.

Choć, jak przyznaje rynek jest trudny.

- Na znaczeniu zyskały marki prywatne, a kluczowi gracze mają już ugruntowaną pozycję w świadomości konsumentów i na sklepowych półkach. W konsekwencji zbudowanie pozycji w tej kategorii jest wyzwaniem – zaznacza szef Międzychodu.

Przemysł spożywczy
W tym i w przyszłym roku mniej kawy z Brazylii
Przemysł spożywczy
Kakao będzie drożeć jeszcze latami. Miliardowe inwestycje nie zwrócą się szybko
Przemysł spożywczy
Amerykańska firma ma nakarmić rosyjskie wojsko. Kreml skonfiskował ją za rzekome przekręty
Przemysł spożywczy
Eksport szansą dla producentów mocnych alkoholi
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Przemysł spożywczy
Kryzys ryżowy: Japonia uwalnia rezerwy strategiczne najważniejszego produktu żywnościowego
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne