Reklama

Pizzerie tracą klientów. Efekt Żabki czy boom na kebab?

W 2024 r. ruch w tego typu lokalach gastronomicznych spadł o 3,6 proc., choć inne formaty typu fastfood zyskały klientów. Może to być efekt zarówno silniejszej konkurencji sklepów, np. Żabki, jak i rosnącej popularności innego typu dań.

Publikacja: 29.01.2025 16:02

Dlaczego pizzerie tracą klientów

Dlaczego pizzerie tracą klientów

Foto: Adobe Stock

Choć w 2024 roku ruch w badanych pizzeriach spadł o 3,6 proc. w porównaniu z 2023 r. to w tym samym czasie w lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka nastąpił wzrost o 4,1 proc. - wynika z badania Proxi.Cloud, które "Rzeczpospolita" poznała jako pierwsza.

Czytaj więcej

Pizzerie straciły klientów w wakacje. Fast foody walczą o klientów

- Jednym z potencjalnych powodów spadku ruchu w pizzeriach może być wyższy poziom wzrostu cen serwowanych dań względem sieci z kanapkami i daniami z kurczaka. Utrzymująca się w ostatnich latach inflacja oraz presja na dochód rozporządzalny może wpływać na przesuwanie się preferencji konsumentów w kierunku sieci fastfood oferujących dania po bardziej przystępnych cenach - mówi Mateusz Chołuj z Proxi.Cloud.

Dlaczego pizzerie tracą klientów

Konkurencja na rynku pizzy jest duża, od lat to jedno z najpopularniejszych w Polsce dań. Ma go w ofercie także Żabka, która 2024 r. zakończyła ze wzrostem skonsolidowanej sprzedaży do klienta końcowego o 20 proc., do 27,3 mld zł.

- Czynnikami wspierającymi wzrost były m.in. wdrożenie formatu Żabka Café 2.0 w 8275 punktach (na koniec września 2024 r. było to: 6918 punktów) oraz zróżnicowana oferta produktowa - podaje firma w komunikacie.

Reklama
Reklama

Analitycy wskazują, że pizza jest nadal w Polsce popularna, ale wielu konsumentów woli zamawiać ją do domu z dostawą. Stąd może wynikać spadek ruchu w lokalach, ponieważ podczas wyjść na jedzenie poza domem klienci mogą chętniej wybierać inne dania.

Czytaj więcej

Restauracje znów na fali. Boom na foodtrucki i posiłki zamawiane online

Autorzy badania przeanalizowali również średniomiesięczną częstotliwość wizyt. W przypadku pizzerii średnia liczba wizyt na klienta w miesiącu wzrosła o 2,5 proc. do 2,39 wizyty. Z kolei w lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka widzimy wzrost o 1,5 do 3,7. Wzrósł też średni czas wizyty - dla pizzerii o 1,6 proc. do niemal 23 minut.

- Czas wizyty w przypadku obu typu restauracji pozostał niezmienny r/r i wynosi nieco ponad 20 minut. Jest to dowodem, że czas potrzebny restauracjom na przyrządzenie posiłku, a także klientom na jego spożycie pozostał taki sam i nie zależy od typu restauracji - ocenia Mateusz Nowak z Proxi.Cloud. - Można zatem mówić o pewnym przyzwyczajeniu konsumentów w tej kwestii - dodaje.

Kebab na fali w Pyszne.pl. 865 zamówień od jednego klienta

Niemniej zwyczaje jeśli chodzi o najpopularniejsze dania zmieniają się, co pokazał już raport serwisu Pyszne.pl. Z danych największego serwisu dostaw z punktów gastronomicznych oraz sklepów wynika, że na podium najpopularniejszych kuchni jeśli chodzi o zamawiane posiłki, znalazły się włoska, polska i bliskowschodnia.

Czytaj więcej

Pizzerie i fast-foody mocno obrywają. Straciły w wakacje mnóstwo klientów
Reklama
Reklama

Ta ostatnia wyprzedziła w rankingu popularności kuchnię amerykańską, która zamykała podium rok temu. Najczęściej na nasze stoły kurierzy Pyszne.pl dostarczali bliskowschodni kebab, pizzę i cheeseburgera. Jednak już największy wzrost liczby zamówień rok do roku zanotował ramen wołowy.

Absolutnym rekordzistą Pyszne.pl został mieszkaniec Warszawy, który w ciągu 12 miesięcy złożył 865 zamówień. Jego ulubionym daniem był kebab na cienkim cieście. Z kolei największe zamówienie padło w Sopocie – było to sushi o wartości 6,5 tys. zł. Frytki niezmiennie pozostają najpopularniejszym dodatkiem do zamówionych dań.

Gastronomia
Starbucks w USA traci klientów. Sprzedaż rośnie na świecie mimo drogiej kawy
Gastronomia
Firmy cateringowe tak chcą walczyć z marnowaniem żywności
Gastronomia
Starbucks zmienia zasady pracy hybrydowej. Prezes usiłuje zreorganizować firmę
Gastronomia
Apetyt firm na głodnych Polaków. Rynek dostaw jedzenia na zakręcie
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Gastronomia
Starbucks walczy o chińskich klientów. Ceny mają być „bardziej przystępne”
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama