Mniej szampańskie nastroje w Szampanii. Sprzedaż legendarnego trunku spadła

Po rekordowym 2022 roku producenci szampana spodziewają się gorszego roku. Prognozy wskazują na spadek sprzedaży w 2023 roku.

Publikacja: 20.07.2023 14:00

Po rekordowym 2022 roku producenci szampana spodziewają się gorszego roku

Po rekordowym 2022 roku producenci szampana spodziewają się gorszego roku

Foto: Bloomberg

Francuska grupa przemysłowa zrzeszająca producentów szampana, Comité Champagne, podała, że w 2023 roku spodziewany jest spadek sprzedaży i eksportu szampana. Powodem jest presja inflacji, która ogranicza siłę nabywczą konsumentów. Producenci wskazują jednak, że po rekordowym roku, będącym „odbiciem” po pandemii, spadek sprzedaży jest w pewnym stopniu powrotem do normalnego rytmu sprzedaży.

W pierwszej połowie 2023 r. na rynek trafiło 125,8 mln butelek szampana, co oznacza spadek o 4,7 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2022 r. Eksport stanowił w tym 77,7 mln butelek (spadek o 3,7 proc. rok do roku), a na rynku wewnętrznym sprzedano 48,1 mln butelek (spadek o 6,3 proc.).

- Spadek sprzedaży we Francji to wina inflacji. W przypadku eksportu trudniej powiedzieć, bo porównania dotyczą roku 2022, który był rokiem, w którym eksport był bardzo wysoki w pierwszej połowie. Wydaje nam się raczej, że po post-covidowej „imprezie” sytuacja staje się bardziej normalna – mówiło Reutersowi biuro prasowe Comité Champagne.

Czytaj więcej

Raport: klienci marek luksusowych nigdy nie byli tak młodzi, bogaci i wybredni

W efekcie Comité Champagne spodziewa się rocznej sprzedaży w 2023 roku na poziomie około 314 mln butelek. W 2022 sprzedano 326 milionów butelek szampana. Podobny poziom sprzedaży prognozowany jest także w ciągu najbliższych trzech lat, Comité Champagne szacuje, że każdego roku sprzeda się około 315 mln butelek.

Zbiory winogron w Szampanii są na dobrej drodze, pomimo mrozów i gradu w początkach wegetacji oraz problemów z suszą. Brak wody może jeszcze namieszać, ale producenci są dobrej myśli i oczekuje się, że zbiory zaczną się na początku września. Ustalono w tym roku, że z hektara można zebrać nieco mniej winogron niż rok temu – 11 400 kg w porównaniu do 12 000 kg w 2022 r.

Francuska grupa przemysłowa zrzeszająca producentów szampana, Comité Champagne, podała, że w 2023 roku spodziewany jest spadek sprzedaży i eksportu szampana. Powodem jest presja inflacji, która ogranicza siłę nabywczą konsumentów. Producenci wskazują jednak, że po rekordowym roku, będącym „odbiciem” po pandemii, spadek sprzedaży jest w pewnym stopniu powrotem do normalnego rytmu sprzedaży.

W pierwszej połowie 2023 r. na rynek trafiło 125,8 mln butelek szampana, co oznacza spadek o 4,7 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2022 r. Eksport stanowił w tym 77,7 mln butelek (spadek o 3,7 proc. rok do roku), a na rynku wewnętrznym sprzedano 48,1 mln butelek (spadek o 6,3 proc.).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Koncerny spożywcze chcą zarobić na Ozempicu. Pomagają im influencerzy
Przemysł spożywczy
McDonald’s wycofuje sztuczną inteligencję od IBM. Myliła zamówienia
Przemysł spożywczy
Olbrzymie marnotrawstwo sushi. Japończycy importują żywność i ją wyrzucają
Przemysł spożywczy
Wódka drożeje w Rosji. Kreml chce więcej pieniędzy na wojnę
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Przemysł spożywczy
Euro 2024 zapędzi nas przed TV i do sklepów. Sieci szykują promocje
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży