Mniej szampańskie nastroje w Szampanii. Sprzedaż legendarnego trunku spadła

Po rekordowym 2022 roku producenci szampana spodziewają się gorszego roku. Prognozy wskazują na spadek sprzedaży w 2023 roku.

Publikacja: 20.07.2023 14:00

Po rekordowym 2022 roku producenci szampana spodziewają się gorszego roku

Po rekordowym 2022 roku producenci szampana spodziewają się gorszego roku

Foto: Bloomberg

Francuska grupa przemysłowa zrzeszająca producentów szampana, Comité Champagne, podała, że w 2023 roku spodziewany jest spadek sprzedaży i eksportu szampana. Powodem jest presja inflacji, która ogranicza siłę nabywczą konsumentów. Producenci wskazują jednak, że po rekordowym roku, będącym „odbiciem” po pandemii, spadek sprzedaży jest w pewnym stopniu powrotem do normalnego rytmu sprzedaży.

W pierwszej połowie 2023 r. na rynek trafiło 125,8 mln butelek szampana, co oznacza spadek o 4,7 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2022 r. Eksport stanowił w tym 77,7 mln butelek (spadek o 3,7 proc. rok do roku), a na rynku wewnętrznym sprzedano 48,1 mln butelek (spadek o 6,3 proc.).

- Spadek sprzedaży we Francji to wina inflacji. W przypadku eksportu trudniej powiedzieć, bo porównania dotyczą roku 2022, który był rokiem, w którym eksport był bardzo wysoki w pierwszej połowie. Wydaje nam się raczej, że po post-covidowej „imprezie” sytuacja staje się bardziej normalna – mówiło Reutersowi biuro prasowe Comité Champagne.

Czytaj więcej

Raport: klienci marek luksusowych nigdy nie byli tak młodzi, bogaci i wybredni

W efekcie Comité Champagne spodziewa się rocznej sprzedaży w 2023 roku na poziomie około 314 mln butelek. W 2022 sprzedano 326 milionów butelek szampana. Podobny poziom sprzedaży prognozowany jest także w ciągu najbliższych trzech lat, Comité Champagne szacuje, że każdego roku sprzeda się około 315 mln butelek.

Zbiory winogron w Szampanii są na dobrej drodze, pomimo mrozów i gradu w początkach wegetacji oraz problemów z suszą. Brak wody może jeszcze namieszać, ale producenci są dobrej myśli i oczekuje się, że zbiory zaczną się na początku września. Ustalono w tym roku, że z hektara można zebrać nieco mniej winogron niż rok temu – 11 400 kg w porównaniu do 12 000 kg w 2022 r.

Francuska grupa przemysłowa zrzeszająca producentów szampana, Comité Champagne, podała, że w 2023 roku spodziewany jest spadek sprzedaży i eksportu szampana. Powodem jest presja inflacji, która ogranicza siłę nabywczą konsumentów. Producenci wskazują jednak, że po rekordowym roku, będącym „odbiciem” po pandemii, spadek sprzedaży jest w pewnym stopniu powrotem do normalnego rytmu sprzedaży.

W pierwszej połowie 2023 r. na rynek trafiło 125,8 mln butelek szampana, co oznacza spadek o 4,7 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2022 r. Eksport stanowił w tym 77,7 mln butelek (spadek o 3,7 proc. rok do roku), a na rynku wewnętrznym sprzedano 48,1 mln butelek (spadek o 6,3 proc.).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?