Jak przypomina GUS, pierwszy transport trafił na nasz kontynent właśnie 7. lipca 1550 r. Dlatego właśnie dziś, według urzędu, przypada światowy dzień czekolady. Co ciekawe, według innych źródeł obchodzimy go 12 kwietnia. A może po prostu chodzi o taki sam przypadek, jak z popularnym imieniem, potrzebne jest kilka świąt w ciągu roku. Najważniejsze, że dokładnie 468 lat po pierwszej dostawie ziaren kakaowca, statystyczny Polak zjada w ciągu roku ponad 6 kg czekolady.
Popularność czekolady w Polsce rośnie, w 2016 r. łączne spożycie czekolady w Polsce, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, wyniosło około 6,3 kg i było o prawie 30 proc. większe niż w 2011 r. - wyliczyli analitycy BGŻ BNP Paribas na podstawie danych GUS o dostawach czekolady na rynek krajowy. A te rosną. Jeszcze w 2005 r. na polski rynek trafiało 158 tys. ton czekolady, łącznie z białą, po dekadzie było to już 241 tys. ton, a w ubiegłym roku już 247 tys. ton.
Wraz z rosnącą zamożnością społeczeństwa i modą na zdrową żywność, klienci coraz chętniej sięgają po czekoladę z wysoką zawartością kakao. Jak wyjaśnia analityk, wyroby czekoladowe są jednymi z produktów żywnościowych, które najsilniej reagują na zmiany poziomu dochodów w gospodarstwach domowych. – W latach 2012-2016 przeciętny dochód rozporządzalny w gospodarstwach domowych zwiększył się o 19,4 proc., co było jednym z powodów, dla których spożycie czekolady i wyrobów czekoladowych tak dynamicznie wzrosło – mówi Paweł Wyrzykowski, analityk rynków rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas.
Piąty eksporter w UE
Coraz więcej produkowanej w Polsce czekolady wysyłamy za granicę, według Eurostatu w 2017 r. Polska była piątym największym eksporterem czekolady w Unii Europejskiej. W tym czasie z Polski wysłano 115,3 tys. ton czekolady, wzrost o ponad jedną trzecią z 77 ton w 2012 r.
Czekolada trafiła na rynki 111 krajów, co trzecia tabliczka pojechała do sąsiadów, przede wszystkim do Niemiec (18,7 tys. t) i do Czech (8,9 tys. t). Znaczącym rynkiem zbytu była również Wielka Brytania, gdzie trafiło 12,1 tys. t tego produktu. Ten ostatni kraj jest rynkiem tak perspektywicznym dla polskich firm, że inwestują w lokalne marki słodyczy. Jeśli chodzi o import, w ubiegłym roku do Polski trafiło 128,1 tys. ton czekolady, o 71 proc. więcej niż w 2012 r. Większość trafiła tu z Niemiec (40,8 tys. ton), Włoch (14,2 tys.), i Holandii (12 tys.).