- ulgi w wykonaniu administracyjnej kary pieniężnej.
Do wniosku o pomoc na restrukturyzację przedsiębiorca znajdujący się w trudnej sytuacji ekonomicznej będzie musiał załączyć plan restrukturyzacji, którego wdrożenie jest warunkiem uzyskania pomocy. Co istotne, plan nie może opierać się wyłącznie na restrukturyzacji zobowiązań, ani też przewidywać naprawę przedsiębiorstwa poprzez realizację nowych inwestycji, z wyjątkiem inwestycji niezbędnych do przywrócenia przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku. Patrząc więc na plan restrukturyzacji przez pryzmat obowiązujących przepisów ustawy Prawo restrukturyzacyjne, plan ten może być wdrożony przede wszystkim w postępowaniu sanacyjnym, którego istotna polega nie tylko na restrukturyzacji zobowiązań w drodze zawarcia układu z wierzycielami, ale i wdrożeniu tzw. działań sanacyjnych, czyli reorganizacji przedsiębiorstwa. Nie oznacza to, że o pomoc na restrukturyzację można ubiegać się wyłącznie przedsiębiorca w sanacji. W postępowaniu układowym czy przyspieszonym postępowaniu układowym jak najbardziej jest to również dopuszczalne, ale wymaga przewidzenia w planie działań nie tylko zmierzających do zawarcia układu z wierzycielami, ale też dalej idących zmian w tkance przedsiębiorstwa, np. wdrożenia w fazie wykonania układu środków restrukturyzacji majątkowej, finansowej, organizacyjnej, zatrudnienia lub mającej na celu modernizację lub racjonalizację produkcji.
zdaniem autora
Bartosz Sierakowski, radca prawny w Kancelarii Zimmerman i Wspólnicy sp.k., kwalifikowany doradca restrukturyzacyjny w Zimmerman Filipiak Restrukturyzacja S.A.
Reasumując, procedowane przez Sejm zmiany legislacyjne zasługują na aprobatę i nie ma wątpliwości, że w obecnych czasach są konieczne, co absolutnie nie oznacza, że wystarczające. Niemniej, z uwagi na szczególny charakter tych przepisów (wsparcie finansowe w sytuacji kryzysowej) sukces ustawy zależy nie tyle od jej treści, co od rzeczywistej puli środków jakie państwo zamierza przeznaczyć na jej wdrożenie oraz sprawności procedur. Co do tego drugiego elementu, pamiętać należy, że problem płynności ma tę cechę, że bardzo szybko infekuje i rujnuje całe przedsiębiorstwo. Zatem urzędnicy MR/ARP winni bardzo szybko rozpatrywać wnioski pomocowe przedsiębiorców, a jeśli to nie zostanie zapewnione – środki budżetowe po prostu zostaną zmarnowane, ponieważ nie ma sensu ratować biznesu, który już „na wejściu" spełnia przesłankę likwidacji.
Przyspieszenie działań legislacyjnych dzięki COVID-19
Już ponad trzy lata temu (a dokładnie 29 sierpnia 2016 r.) Komisja Europejska wydała decyzję mocą, której zatwierdziła przedstawiony przez Polskę program pomocowy dedykowany przedsiębiorcom w kryzysie finansowym. W ten sposób na naszym gruncie krajowym zaakceptowano Politykę Nowej Szansy, o której mowa w dokumencie Komisji Europejskiej pt. „Wytyczne dotyczące pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji" (Dz.Urz. UE 2014/C 249/01).