Kary w systemie viaTOLL za nieopłacony przejazd po drogach krajowych będą niższe

Od dziś za nieopłacony przejazd ciężarówką po drogach publicznych przewoźnik zapłaci 1,5 tys. zł. To o połowę mniej niż do tej pory.

Aktualizacja: 02.01.2015 07:37 Publikacja: 02.01.2015 06:46

Kary w systemie viaTOLL za nieopłacony przejazd po drogach krajowych będą niższe

Foto: www.sxc.hu

Obniżkę kar za nieopłacony przejazd po drogach krajowych objętych systemem viaTOLL wprowadza nowelizacja ustawy o drogach publicznych. Jej przepisy obowiązują od 2 stycznia 2015 r. Za jazdę ciężarówką czy autobusem bez opłaty kara wyniesie 1,5 tys. zł. Do tej pory nieopłacony przejazd kosztował 3 tys. zł.

Wciąż za dużo

– Polskie kary wciąż są nieproporcjonalne do naruszenia. Za nieuiszczenie opłaty w wysokości kilku złotych na posiadacza pojazdu nadal będzie nakładana kara w wysokości kilkuset razy wyższej niż kwota stanowiąca podstawę wszczęcia postępowania administracyjnego – mówi Maciej Wroński, przewodniczący Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska. Zaznacza, że w Niemczech, gdzie poziom zarobków jest kilkakrotnie wyższy, za takie naruszenie kary nie przekraczają 100 euro (ok. 430 zł).

Nowela obniża też karę za nieopłaconą podróż autem osobowym z przyczepką, gdy dopuszczalna masa całkowita zestawu przekroczy 3,5 tony. Sankcja wyniesie 500 zł, a nie 3 tys. zł. Dla porównania w innych krajach UE w ogóle nie płaci się za jazdę osobówką z przyczepą kempingową.

Nowe przepisy pozwalają nałożyć tylko jedną karę w ciągu doby – między godziną 00.00 a 24.00. Rozwiązanie to ma położyć kres kilkakrotnemu karaniu za jeden nieopłacony przejazd. Tak było, gdy kierowca na jednej trasie przejechał przez kilka bramek kontrolnych. Na każdej naliczono mu 3 tys. zł kary. Podczas jednej podróży kary sięgały kilkudziesięciu tysięcy złotych!

Przed i po północy

– Nadal będzie dochodziło do kilkakrotnego karania za nieopłacony przejazd na jednej trasie. Wystarczy, że nie będzie środków na urządzeniu do naliczania opłat i kierowca przed północą przejedzie przez pierwszą bramkę kontrolną, a chwilę po północy przez drugą – zauważa Mariusz Miąsko z Kancelarii Prawnej Viggen.

Teraz za brak opłaty w systemie viaTOLL karę zapłaci właściciel pojazdu, czyli przewoźnik, a nie kierowca. Do tej pory płacił kierowca, a w wielu wypadkach to nie on odpowiadał za dokonanie przedpłaty na specjalne urządzenie do naliczania opłat. Kierowca poniesie jednak konsekwencje, gdy np. nie włączy urządzenia do poboru należności.

– Płacić powinien ten, kto zawinił, i dobrze, by rozstrzygały o tym sądy – uważa Miąsko. Tłumaczy, że w praktyce bywa, iż to przewoźnik nie dokona przedpłaty, ale zdarza się i tak, że kierowca dostanie pieniądze na uzupełnienie konta, ale tego nie zrobi, bo np. nie usłyszał trzech piknięć z urządzenia viaBOX, informujących o konieczności uzupełnienia środków.

Eksperci podkreślają, że przewoźnicy powinni mieć kilka dni na uiszczenie opłaty za nieopłacony przejazd, a kara powinna być nakładana, dopiero gdy ktoś będzie się uchylał od płatności. Takie rozwiązania obowiązują w innych krajach UE.

podstawa prawna: ustawa z 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych DzU z 1 października, poz. 1310

Obniżkę kar za nieopłacony przejazd po drogach krajowych objętych systemem viaTOLL wprowadza nowelizacja ustawy o drogach publicznych. Jej przepisy obowiązują od 2 stycznia 2015 r. Za jazdę ciężarówką czy autobusem bez opłaty kara wyniesie 1,5 tys. zł. Do tej pory nieopłacony przejazd kosztował 3 tys. zł.

Wciąż za dużo

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo dla Ciebie
Prof. Andrzej Kidyba: decyzja o odsunięciu mnie od zajęć jest skandaliczna
Aplikacje i egzaminy
Nowa KRS nie zostawia suchej nitki na kandydacie Bodnara na dyrektora KSSiP
Edukacja i wychowanie
Duże zmiany w szkołach od 1 września 2024 r. Nowacka podpisała rozporządzenie
Prawo w Firmie
Ta ustawa ma chronić przed hakerami ze Wschodu. Firmy i samorządy protestują
Prawo karne
Prokuratura umarza postępowanie w sprawie Lisa. Posłanka: Nieprawdopodobne uzasadnienie
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy