[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80633]Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny[/link] nie daje odpowiedzi na to pytanie. W doktrynie można się spotkać z poglądem, że koszty zwrotu towaru obciążają e-sklep. Profesor Ewa Łętowska w komentarzu do tej ustawy przywołuje art. 7 ust. 3, zgodnie z którym "w razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony ze wszystkich zobowiązań". Inaczej jednak twierdzi UOKiK. Jego zdaniem koszty transportu zarówno w jedną, jak i drugą stronę obciążają klienta, który rezygnuje z towaru.
– Skoro nasze przepisy milczą na ten temat, należy odwołać się wprost do dyrektywy unijnej w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość 97/7/WE. Zgodnie z motywem 14. jej preambuły koszty ponoszone przez konsumenta w przypadku korzystania przez niego z prawa odstąpienia od umowy muszą ograniczać się do bezpośrednich kosztów zwrotu towarów. Przepisy wspólnotowe dopuszczają więc, aby to klient płacił za transport – mówi Łukasz Wroński z UOKiK.
W praktyce większość sklepów internetowych zaznacza w regulaminach, że to właśnie klient pokrywa koszty transportu. Takie postanowienia nie były kwestionowane ani przez UOKiK, ani przez Inspekcję Handlową.
[srodtytul]W licytacji mniej praw[/srodtytul]
– [b]Kupiłem telewizor za pośrednictwem serwisu aukcyjnego od firmy, która jednocześnie prowadzi własny sklep internetowy. Czy przysługuje mi prawo zwrotu towaru?[/b] – pyta inny czytelnik "Rz".
Zależy to od tego, czy telewizor został kupiony w licytacji, podczas której klienci mogli przebijać oferty, czy też sprzedawca wyznaczył jedną, sztywną cenę. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 10 przywołanej ustawy jej przepisów nie stosuje się do sprzedaży z licytacji. Nie ma znaczenia, czy czytelnik zamówił towar na stronie esklepu, czy też korzystał z pośrednictwa serwisu aukcyjnego. Jeśli odbywała się licytacja, nie może zwrócić towaru. Jeśli jednak to sprzedawca wyznaczył cenę (np. w serwisie Allegro.pl jest to opcja "Kup teraz"), to przysługuje mu prawo do oddania telewizora w ciągu dziesięciu dni bez podawania przyczyn.