Reklama

Uwaga na fałszywe opinie w sieci - firmy oszukują klientów

W USA płacenie za pochlebne opinie jest karane, w Polsce nie. Firmom więc łatwiej jest oszukać klientów.

Aktualizacja: 07.04.2016 19:20 Publikacja: 07.04.2016 18:05

Uwaga na fałszywe opinie w sieci - firmy oszukują klientów

Foto: 123RF

W sieci można znaleźć liczne wypowiedzi wyglądające na opinie konsumentów. Wiele w rzeczywistości tworzą opłaceni specjaliści. W USA grożą za to wysokie kary finansowe, a w Wielkiej Brytanii za udawanie konsumenta można trafić do więzienia.

W Polsce nie ma wyraźnych przepisów zabraniających takiej praktyki. Ściganie sponsorowanych opinii jest trudne.

Brak dowodów

– Zastrzeżenia do takich działań coraz częściej podnoszą zarówno klienci, jak i firmy – mówi mecenas Przemysław Rybicki z kancelarii Affre i Wspólnicy. – W pierwszym przypadku zastosowanie znajduje ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, w drugim – ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Można by to nawet uznać za przestępstwo oszustwa w świetle przepisów kodeksu karnego (art. 286).

Niezależnie od wybranej podstawy prawnej największy problem rodzą kwestie dowodowe.

– W umowach nikt nie nazywa tych praktyk wprost, ograniczając się do klauzul typu: „prowadzenie działań promocyjnych w internecie". A agencje reklamowe często działają przez podmioty zewnętrzne, więc nawet złapanemu na takich działaniach ciężko dowieść jego związków z podmiotem, który prowadzi taką kampanię marketingową – wyjaśnia Rybicki.

Reklama
Reklama

Na trudności w wykrywaniu astroturfingu zwraca też uwagę dr Jakub Jakubowski z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.

– Wykrycie zjawiska wymaga działalności bardziej śledczej niż naukowej. Metody badania mediów zawiodą, bo brak instrumentów sprawdzenia autentyczności źródła. Trzeba by uzyskać dostęp do adresów IP, a i to byłyby tylko „poszlaki". Trzeba by też przerwać zmowę milczenia zlecającego i wykonawcy usługi, na czym żadnej ze stron nie zależy. Jeżeli dowiadujemy się o tego typu działaniach, to z reguły przez nonszalancję firm, które nie widzą w tym nic złego – mówi Jakubowski.

Dr Paweł Litwiński z Instytutu Allerhanda przyznaje, że dowiedzenie takiego czynu nieuczciwej konkurencji jest trudne. Da się to jednak zrobić, np.: wykazując, że wszystkie komentarze zostały wysłane z jednego IP, z biurowca, w którym siedzibę ma agencja reklamowa.

Za astroturfing można też uznać udzielanie przez sklepy internetowe zniżek klientom pod warunkiem wystawienia pozytywnej opinii.

– Jeśli autor zostaje w jakiś sposób wynagrodzony, to jego opinia nie jest do końca rzetelna i bezstronna. Tego typu wpływanie na zdanie konsumentów można moim zdaniem uznać za nieuczciwe zachowanie rynkowe – mówi dr Paweł Litwiński.

Zadanie dla organizacji

Adam Łaszyn z agencji AlertMedia uważa, że jeśli skala tego problemu znacząco wpływałaby na rynek lub życie społeczne, system prawny potrzebowałby jasnych wskazań legislacyjnych, zwłaszcza zdefiniowania tego procederu i określenia granic penalizacji. – Być może astroturfing mógłby być zalegalizowany, ale np. w sytuacji, gdy towarzyszyłby mu komunikat, że jest to wpis opłacony i kto jest autorem – mówi.

Reklama
Reklama

Jego zdaniem dużą rolę w uregulowaniu tego problemu powinny też odegrać organizacje branżowe. Dotychczas jednak żadna z nich nie zajęła się tą kwestią.

Paweł Litwiński nie widzi jednak potrzeby wprowadzenia regulacji wprost zabraniającej tego typu praktyk.

– Te sprawy powinno się rozstrzygać między konkurentami, na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Obowiązujące prawo jest w tym względzie wystarczające – mówi.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama