Reklama
Rozwiń

Prawo jazdy: testy psychotechniczne dla kierowców seniorów

Po ukończeniu 70. roku życia kierowcy powinni co rok zdawać bezpłatne testy psychotechniczne. Taki obowiązek miałby poprawić bezpieczeństwo na drogach

Publikacja: 17.08.2011 04:59

Prawo jazdy: testy psychotechniczne dla kierowców seniorów

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

To pomysł z interpelacji posła Johna Godsona (PO) skierowanej do ministra infrastruktury.

- Przepisy nakładające obowiązek przechodzenia corocznych badań obowiązują w większości krajów Unii Europejskiej. Celem takich przepisów nie jest ubezwłasnowolnienie osób starszych, ale skuteczna selekcja kierowców, którzy stanowią zagrożenie dla życia własnego oraz życia i zdrowia innych kierowców" - pisze poseł Godson. I podkreśla, że problem narasta, bo udział starszych osób w ruchu drogowym stale rośnie. Ocenia się, że w Europie w 2030 r. 1/4 wszystkich kierowców będzie miała ukończone 65 lat. Przywołuje też badania, z których wynika, że w wypadkach spowodowanych przez osoby starsze, czyli powyżej 70. roku życia, zginęły 364 osoby, a 4 tys. było rannych.

Argumentem przemawiającym za szybkim wprowadzeniem dodatkowych badań kierowców seniorów zdaniem posła ma być też i to, że zdecydowanie wolniej reagują w warunkach niedostatecznej widoczności.

- Wielu starszych ludzi przyjmuje leki ograniczające ich zdolności percepcyjne i wielu mimo złego stanu zdrowia decyduje się na kierowanie pojazdem - podkreśla.

Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że starosta już dziś, mając wątpliwości, jaki jest stan zdrowia kierowcy, może go wysłać na dodatkowe badania. Kierowcy zawodowi z kolei są badani co pięć lat, a po ukończeniu 60. roku życia co 30 miesięcy.

Radosław Stępień, wiceminister infrastruktury, odpowiada: dodatkowych badań na proponowanych zasadach na razie nie przewidujemy. W odpowiedzi dla posła minister przytacza także liczby, z których wynika, że to prawo jazdy kat. B (samochód osobowy) i B+E posiada zaledwie 8 proc. wszystkich kierowców.

- Przyjmując, że koszt jednego badania psychologicznego wynosiłby średnio ok. 150 zł, ogólnie pochłonęłyby ponad 200 mln zł. Każdego roku kwota byłaby wyższa - podkreśla minister Stępień.

- W styczniu 2013 r. zmienią się zasady ważności praw jazdy - podkreśla Jakub Węgrzyn, specjalista od bezpieczeństwa w ruchu drogowym. I przypomina, że wprowadzony zostanie obowiązek wymiany posiadanego prawa jazdy raz na 15 lat.

- Wprawdzie przepisy nie przewidują obowiązku przedłożenia ważnego orzeczenia lekarskiego podczas wymiany prawa jazdy, jednak regularna obecność kierowców w wydziale komunikacji ma pozwolić starostom na szersze korzystanie z uprawnienia do kierowania na badania lekarskie - twierdzi.

Zobacz więcej w serwisie:

Prawo dla Ciebie

To pomysł z interpelacji posła Johna Godsona (PO) skierowanej do ministra infrastruktury.

- Przepisy nakładające obowiązek przechodzenia corocznych badań obowiązują w większości krajów Unii Europejskiej. Celem takich przepisów nie jest ubezwłasnowolnienie osób starszych, ale skuteczna selekcja kierowców, którzy stanowią zagrożenie dla życia własnego oraz życia i zdrowia innych kierowców" - pisze poseł Godson. I podkreśla, że problem narasta, bo udział starszych osób w ruchu drogowym stale rośnie. Ocenia się, że w Europie w 2030 r. 1/4 wszystkich kierowców będzie miała ukończone 65 lat. Przywołuje też badania, z których wynika, że w wypadkach spowodowanych przez osoby starsze, czyli powyżej 70. roku życia, zginęły 364 osoby, a 4 tys. było rannych.

W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Praca, Emerytury i renty
Prawdziwy szał na świadczenie dla seniorów
Prawnicy
Kto najlepiej uczy przyszłych prawników w Polsce? Ranking „Rzeczpospolitej”
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców