Służby ratownicze narzekają się na niejasne wytyczne i złe procedury regulujące postępowania w sytuacjach alarmowych wymagających korzystania z płatnych odcinków autostrad przez pojazdy uprzywilejowane, takie jak karetki pogotowia czy wozy straży pożarnej – podnosi w swojej interpelacji poseł Łukasz Zbonikowski.
Podaje on, iż przykładowo według rzeczniczki prasowej firmy Kapsch zawiadującej poborem opłat na autostradzie A4 kierowcy pojazdów uprzywilejowanych chcący przekroczyć punkty poboru opłat na danych odcinkach autostrad muszą pobrać darmowy bilet z automatu przy bramce umożliwiający przejazd bądź, w przypadku dużej liczby samochodów oczekujących na przekroczenie punktu, mogą skorzystać z pasa serwisowego przeznaczonego dla pojazdów wielkogabarytowych, gdzie barierki mają być otwierane dla nich zdalnie przez operatora monitoringu.
Poseł Zbonikowski zwraca jednak uwagę, iż bramki do poboru opłat na płatnych odcinkach autostrad stwarzają problemy podczas akcji ratowania ludzkiego życia. „Konieczność pobierania biletu wymusza bowiem postój pojazdów uprzywilejowanych, co może mieć kluczowy wpływ na powodzenie akcji ratunkowej" – wskazuje w swojej interpelacji Zbonikowski, który dodaje, iż pojazdy te muszą wyhamować przed bramką, pobrać bilet, a następnie ponownie nabrać prędkości. Zdaniem posła w najgorszej sytuacji są w tym przypadku, najsilniej obciążone, pojazdy straży pożarnej, które w ten sposób tracą bezcenne minuty mogące zadecydować o życiu poszkodowanych. Ponadto karetki wracające i przewożące rannych muszą powtórnie się zatrzymać celem zwrócenia biletu.
Tadeusz Jarmuziewicz - sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej poinformował, iż po uwagach służb ratunkowych odnośnie procedur przejazdu pojazdów uprzywilejowanych autostradą A4, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w uzgodnieniu z operatorem zaproponowała przekazanie do służb ratunkowych dedykowanych urządzeń pokładowych – viaAUTO, które umożliwią przejazd służb ratunkowych przez bramki poboru opłat bez pobierania bezpłatnego biletu. „Jednocześnie operator został zobowiązany do bezwzględnego kierowania pojazdów służb ratunkowych na pas dla pojazdów ponadnormatywnych w sytuacji spiętrzenia ruchu" – dodaje Jarmuziewicz.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu podaje, aktualnie nieodpłatnie przekazano ponad 1000 urządzeń viaAUTO dla straży pożarnej, pogotowia i policji. „Kolejne urządzenia będą dostarczane sukcesywnie w miarę napływu zgłoszeń, tak aby posiadały je wszystkie służby ratownicze działające na płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA" – zapowiada.