Letnie opony nie na cały rok

Możliwe, że jeszcze w tym roku za jazdę bez opon zimowych zapłacimy wysoki mandat

Aktualizacja: 27.07.2012 19:14 Publikacja: 27.07.2012 09:34

Już niedługo w kodeksie drogowym może pojawić się nakaz jazdy na oponach zimowych w chłodnym sezonie

Już niedługo w kodeksie drogowym może pojawić się nakaz jazdy na oponach zimowych w chłodnym sezonie.

Foto: www.sxc.hu

Już niedługo w kodeksie drogowym może pojawić się nakaz jazdy na oponach zimowych w chłodnym sezonie. Państwo dołoży nam kolejny obowiązek, a jeśli nie będziemy go przestrzegać, ukarze mandatem. Nie szkodzi, że dziś 95 procent kierowców i tak zmienia ogumienie zależnie od pory roku, ale to oni, a nie urzędnicy, decydują czy i kiedy. Teraz ma być inaczej.

Nową regulację zaproponowali posłowie z sejmowego zespołu do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego. Auto na oponach zimowych ma lepszą przyczepność, jazda nim jest bezpieczniejsza, a w razie kolizji łatwiej uniknąć sporów z ubezpieczycielem. Zdarzały się już bowiem próby obniżenia odszkodowania, gdy za przyczynę wypadku uznano jazdę na oponach letnich w zimie – uzasadniają posłowie.

Beata Bublewicz (PO), przewodnicząca zespołu, zaznacza, że pomysł był szeroko konsultowany wśród ekspertów. – Czekamy już tylko na projekt zmian w kodeksie drogowym, który przygotowuje dla nas legislator. We wrześniu ma być gotowy – mówi.

Badania wskazują, że zdecydowana większość kierowców zmienia opony na zimę

Brak zimówek byłby kosztowny, bowiem projekt przewiduje za tę niedbałość mandat w wysokości 500 zł.  Niektórzy eksperci  idą jeszcze dalej. – Rozsądne byłoby kierowanie aut na dodatkowe badanie techniczne, na które zimą trzeba by się stawić z wymaganymi zimówkami – mówi „Rz" Andrzej Łukasik, prezes Polskiego Towarzystwa Kierowców. I dodaje, że w ten sposób sankcja stałaby się naprawdę skuteczna.

Kiedy jednak przyjrzymy się statystykom, nasuwa się pytanie, czy aby na pewno legislatorzy mają na myśli nasze bezpieczeństwo. Jak wskazują badania CBOS, 95 proc. kierowców i tak zmienia opony na zimowe. Krytycy ostrzegają, że nowe prawo może przynieść więcej szkód niż pożytku, nie da się przecież określić precyzyjnej granicy zimy, a jazda na zimówkach w listopadzie przy słonecznej pogodzie (projekt zakłada taki obowiązek od 1 listopada do 31 marca) naraża kierowcę choćby na szybsze zużycie opon.

– Pogoda ma to do siebie, że nie stosuje się do ustawowych terminów – szydzi mecenas Jacek Siński z kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak. – Państwo traktuje kierowców jak dzieci, to wyraz kompletnego braku zaufania, że każdy potrafi zadbać o swoje interesy.

Nowa regulacja może przynieść jednak dodatkowe zyski branży oponiarskiej. W 2010 r. sprzedano w Polsce niemal 5 mln opon zimowych. Rynek nie jest jeszcze nasycony.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"