Hulajnogi wyjadą jednak na drogi. Chodniki tylko dla pieszych

Użytkownicy urządzeń transportu osobistego zmuszeni zostaną do korzystania tylko i wyłącznie z dróg – poinformował właśnie Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Takie słowa padły podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Aktualizacja: 14.09.2020 11:39 Publikacja: 13.09.2020 20:22

Hulajnogi wyjadą jednak na drogi. Chodniki tylko dla pieszych

Foto: Jerzy Dudek/ Fotorzepa

To zaskoczenie i rozwiązanie, które do tej pory w ogóle nie było brane pod uwagę.

– Musimy sprawić, żeby użytkownicy urządzeń transportu osobistego – to są często elektryczne deskorolki, elektryczne hulajnogi – nie stwarzali zagrożenia dla pieszych i dla kierujących pojazdami, dla rowerzystów. Dlatego będą zmuszeni tym zapisem ustawowym korzystać tylko i wyłącznie z dróg, które dopuszczają prędkość do 50 km/godz., i to nie jeździć środkiem jezdni, ale jej skrajem.

Czytaj też:

Osoba na e-hulajnodze to nie pieszy czy rowerzysta

Nie można dłużej udawać, że nie ma problemu z e-hulajnogami

Kolejny, trzeci już projekt rządowy oczekuje na rozpatrzenie przez Radę Ministrów i przesłanie do Sejmu. Według opracowanych wcześniej projektów urządzenia transportu osobistego miały uzyskać status równy rowerowi i trafić na drogi rowerowe. Przewidziano możliwość poruszania się hulajnóg elektrycznych drogami, ale wyłącznie gdy nie ma drogi rowerowej i wyłącznie po jezdniach, na których ruch ograniczono do prędkości 30 km/godz.

Wszystko wskazuje, że sezon hulajnóg zakończy się jednak bez regulacji dla nich przeznaczonych.

W czasie drugich konsultacji społecznych zmian w prawie ruchu drogowego zainteresowani nadesłali aż 100 opinii, które właśnie upubliczniono na stronie RCL. Większość przesłały osoby fizyczne.

Pierwotny projekt z lipca 2019 r. cieszył się podobnym zainteresowaniem. Wówczas MI tłumaczyło, że w wyniku konsultacji tak się zmienił, że należy je powtórzyć. Tak się stało.

Co przewiduje ostatni projekt MI? Wprowadza definicję UTO – urządzenia transportu osobistego, i jego parametry: szerokość do 0,9 m, długość do 1,25 m i ma być traktowane jak rower. A to oznaczało, że użytkownicy np. hulajnóg byliby zobowiązani do korzystania ze ścieżek rowerowych. Maksymalna prędkość jazdy na UTO zależeć miała od miejsca poruszania. Na drodze dla rowerów miało to być 25 km/h; po chodniku prędkość pieszego.

W projekcie pojawiły się też przepisy o sharingu e-hulajnóg. Dopuszcza postój w związku z ich wypożyczaniem na chodniku lub w pasie drogowym, ale tylko za zgodą zarządcy drogi.

Teraz przyszła pora na kolejny projekt.

Etap legislacyjny: uzgodnienia wewnątrzresortowe

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów