Prawo drogowe: przed i na pasch piesi będę mieć większe prawa

Rząd mówi „tak" poselskiej propozycji biorącej pieszych pod szczególną ochronę.

Aktualizacja: 14.04.2014 10:07 Publikacja: 14.04.2014 09:33

Prawo drogowe: przed i na pasch piesi będę mieć większe prawa

Foto: Fotorzepa, Danuta Matloch

Pieszy ma pierwszeństwo nie tylko wtedy, kiedy jest już na przejściu, ale także kiedy ma zamiar na nie wejść – taką zmianę kodeksu drogowego proponują posłowie. Nowela jest gotowa do pierwszego czytania. Poselski projekt czekał w Komisji Infrastruktury na stanowisko rządu. To właśnie nadeszło i jest przychylne.

– Zmiana zwiększy bezpieczeństwo pieszych przed przejściem – uważa rząd. Pozytywną opinię, jego zdaniem, potwierdza też analiza Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, która porównała sytuację tej grupy użytkowników dróg w Polsce i 14 innych krajach Europy. Posłowie twierdzą, że na naszych drogach ginie zbyt dużo pieszych.

– W Wielkiej Brytanii, Czechach, Skandynawii obowiązuje przepis, że pieszy, który przejawia zamiar przejścia, zbliżył się do zebry i oczekuje, ma pierwszeństwo – uzasadniają autorzy zmiany.

Nie wszystkim jednak ta zmiana się podoba. Są tacy, którzy twierdzą wręcz, że zaszkodzi bezpieczeństwu.

– Przepis pochodzi z krajów, w których jest inna organizacja ruchu: strefa ściśle miejska i szybszego ruchu. U nas tak nie jest. Kierowca będzie musiał odczytywać intencje przechodniów. Też nim jestem, ale uważam, że jeden czy dwóch pieszych nie powinno zatrzymywać sznura samochodów – mówi „Rz" Janusz Wędrychowski, specjalista od ruchu drogowego.

– W jakiej odległości od przejścia będzie trzeba uwzględniać pieszego? Czy trzeba będzie brać pod uwagę prędkość jego zbliżania się do przejścia (np. człowieka biegnącego do autobusu) i jak reagować na np. osobę stojącą przed przejściem i dłuższy czas rozmawiającą przez komórkę? – pyta „Rz" Łukasz Zagórski ze stowarzyszenia kierowców na Podkarpaciu.

Eksperci motoryzacyjni zwracają z kolei uwagę na jeszcze inny element – jazdę samochodem zimą.

– Kłopot z hamowaniem na ośnieżonej i oblodzonej drodze może powodować niebezpieczne sytuacje – twierdzą.

Według autorów projektu, wprowadzenie do ustawy elementu „oczekiwania" przed przejściem jest jednocześnie gwarancją, że kierujący będzie miał czas na reakcję – na ewentualne zatrzymanie pojazdu.

Dziś w wielu wypadkach go nie ma. W ubiegłym roku zginęło 1138 pieszych, z czego 212 zostało uderzonych na przejściu dla pieszych, ponad 140 zginęło na skrzyżowaniach. Przepis wszedłby w życie pod koniec 2014 r. po to, żeby dać i kierowcom, i pieszym czas na przystosowanie się do nowych regulacji.

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i policja mają poprowadzić akcję edukacyjno-informacyjną o zmianie zasad poruszania się.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Zawody prawnicze
Egzaminy prawnicze 2025. Z tymi zagadnieniami zdający mieli największe problemy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku