Przepisy o szkoleniu kierowców w Trybunale

W czwartek sędziowie Trybunału Konstytucyjnego zajmą się oceną zgodności z ustawą zasadniczą szeregu przepisów dotyczących ośrodków szkolenia kierowców.

Publikacja: 11.07.2014 15:35

Przepisy o szkoleniu kierowców w Trybunale

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Skargę do Trybunału skierowała grupa posłów. Przekonują oni, że przepisy dotyczące ośrodków nauki jazdy (lista poniżej) prowadzą do nieuzasadnionego ograniczenia wolności działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia szkolenia kierowców, która została już wystarczająco ograniczona poprzez uczynienie tej formy biznesu działalnością regulowaną.

Chodzi o to, że przepisy ustawy o kierujących pojazdami uprzywilejowują te osoby, które prowadząc ośrodek szkolenia kierowców spełniają dodatkowe wymagania, i którym przyznano wyłączne uprawnienia w zakresie prowadzenia określonego rodzaju szkoleń (tj. prowadzenia zajęć niezbędnych do uzyskania karty rowerowej, szkolenia osób w formie nauczania na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu, kursu dla kandydatów na instruktorów i organizacji 3-dniowych warsztatów doskonalenia zawodowego).

Drugim problemem, na który zwracają uwagę posłowie jest ustawowe określenie rodzaju pojazdów używanych do przeprowadzenia egzaminu państwowego na prawo jazdy. Wymusza to na zdających i prowadzących kursy stosowanie pojazdów dla kategorii A i B narzucanych przez wojewódzkie ośrodki szkolenia kierowców. Parlamentarzyści tłumaczą, iż decyzje tych ośrodków oznaczają konieczność wymiany flot samochodowych w ośrodkach szkolenia, a wymuszanie wymiany marek pojazdów powoduje spadek rentowności ośrodków szkolenia kierowców i wzrost kosztów uzyskiwania uprawnień ponoszonych przez ich klientów.

Posłowie zwracają też uwagę na brak okresu przejściowego, który umożliwiałby dostosowanie się przez podmioty prowadzące ośrodki szkolenia kierowców do przewidzianych w nim wymogów, co ich zdaniem prowadzi do naruszenia zasady: ochrony praw nabytych oraz ochrony interesów w toku.

Sygn. akt K 59/13

Trybunał Konstytucyjny orzeknie w sprawie zgodności:

1) art. 31 ustawy z 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, w zakresie w jakim wprowadza dodatkowe wymagania dla przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców - z art. 20 i 22 konstytucji;

2) art. 31 powyższej ustawy, w zakresie w jakim wprowadza dodatkowe wymagania dla przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców - z art. 20 i 22 w związku z art. 32 konstytucji,

3) art. 31 powyższej ustawy, w zakresie w jakim wprowadza dodatkowe wymagania dla przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców - z art. 20 i 22 w związku z art. 2 konstytucji;

4) art. 26 ust. 9 powyższej ustawy, który umożliwia ośrodkowi szkolenia kierowców prowadzenie szkolenie wyłącznie na terenie powiatu, w którym został zgłoszony do rejestru przedsiębiorców, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy, oraz na terenie powiatu sąsiedniego - z art. 20 i 22 konstytucji;

5) art. 53 ust. 3 powyższej ustawy - z art. 20 i 22 konstytucji;

6) art. 54 ust. 2 powyższej ustawy, który nakazuje przechowywanie zapisu z praktycznej części egzaminu przez okres 21 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu - z art. 61 ust. 1 oraz 51 ust. 3 konstytucji;

7) art. 139 powyższej ustawy w zakresie, w jakim nie wprowadza okresów przejściowych, skutkujących niewydawaniem uprawnień osobom, które na podstawie poprzednio obowiązujących przepisów rozpoczęły szkolenie na prawo jazdy kat. A lub C, lub D przed dniem wejście w życie ustawy, tj. przed 19 stycznia 2013 r. - z art. 2 konstytucji;

8) § 2 pkt 10 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 13 lipca 2012 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach w zakresie, w jakim wprowadza pojęcie i definicję legalną „profilu kandydata na kierowcę" - z art. 92 konstytucji;

9) § 2 pkt 9 powyższego rozporządzenia w zakresie, w jakim wprowadza pojęcie i definicję legalną "profilu kandydata na kierowcę" - z art. 92 konstytucji;

10) art. 28 ust. 2 pkt 2 ustawy o kierujących pojazdami w zakresie, w jakim wprowadza obowiązek zatrudniania w ośrodku szkolenia kierowców, co najmniej jednego instruktora posiadającego uprawnienia oraz udokumentowaną 3-letnią praktykę w szkoleniu kandydatów na kierowców bądź spełniania przez przedsiębiorcę tych wymagań - z art. 2, art. 65 w związku z 31 ust. 3 konstytucji oraz art. 22 w związku z art. 20 i art. 31 ust. 3 oraz 32 ust. 1 i 2 konstytucji.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Zawody prawnicze
Stowarzyszenia prawnicze chcą odwołania Adama Bodnara. Wnioskują do prezydenta
ZUS
Obniżki składki zdrowotnej na razie nie będzie. Niektóre firmy zapłacą więcej
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku