W 2015 r. zmniejszyła się ilość wypadków drogowych

Najgroźniejsze są piątkowe powroty z pracy.

Publikacja: 15.03.2015 09:05

W 2015 r. zmniejszyła się ilość wypadków drogowych

Foto: Fotorzepa, Łukasz Solski Łukasz Solski

Na polskich drogach w 2014 roku miało miejsce 34 970 wypadków, o 2,4 proc. mniej niż rok wcześniej. O 4,6 proc. zmalała liczba ofiar śmiertelnych (do 3202 osób), natomiast liczba rannych zmalała o 3,4 proc., do 42 545 osób. Policja zanotowała także 348 028 kolizji, o 2,2 proc. mniej niż w 2013 roku.

Na autostradach i drogach krajowych, których łączna długość przekroczyła w 2014 roku 3 tys. km, zdarzyło się 351 wypadków (289 w 2013 roku), w których zginęło 58 osób (40 rok wcześniej).

Najniebezpieczniejszym miesiącem okazał się lipiec: zdarzyło się w nim najwięcej wypadków (9,6 proc. ogólnej liczby) oraz najwięcej osób odniosło obrażenia: 4 257. Chociaż najmniej wypadków policja odnotowała w lutym (4,8 proc. ogólnej liczby), to były to wypadki ciężkie – w co dziesiątym zginął człowiek.

Wśród dni tygodnia najwięcej wypadków zdarzyło się w piątki (5 792 wypadki, w których śmierć poniosły 504 osoby), zaś najwięcej osób zginęło w soboty (515, czyli 16,1 proc. ogółu).

Najgroźniejsze są popołudnia: w godzinach od 14 do 19 zdarzyło się 13 247 wypadków (37,9 proc. ogólnej liczby). Najmniej wypadków policja odnotowała między północą i szósta rano.

Charakterystyczną cechą wypadków drogowych w Polsce jest duża liczba potrąceń pieszych. W ub.r. miało miejsce 8940 takich zdarzeń, w których zginęły 1104 osoby, to jest 34,5 proc. ogółu zabitych.

W wypadkach drogowych zmarło także 1548 kierujących (w tym 869 samochodami osobowymi) oraz 538 pasażerów (w tym 477 pasażerów aut osobowych).

Wśród zabitych najliczniejszą grupę stanowiły osoby powyżej 60. roku życia (915 osób) i w wieku od 40 do 59 lat (892 osoby). Wśród rannych najwięcej było poszkodowanych mających od 25 do 39 lat (12 004 osoby).

Wypadki powodowali zazwyczaj kierujący pojazdami osobowymi: 22 036 zdarzeń, w których śmierć poniosło 1 561 osób. Kierowcy autobusów spowodowali 364 wypadki (103 ofiary śmiertelne), zaś kierowcy samochodów ciężarowych 1850 wypadków (213 zabitych).

Nietrzeźwi spowodowali 2579 wypadków (o 15,1 proc. mniej), w których zginęły 363 osoby, mniej o 11,1 proc.

—rp

Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne