Rowerem i hulajnogą elektryczną wszędzie nie wjedziesz. Co mówią o tym przepisy?

Hulajnogą elektryczną można jechać jezdnią, po której auta jeździć mogą nie szybciej niż 30 km/h, i gdy brakuje drogi dla rowerów, dla pieszych i rowerów oraz pasa dla rowerów - przypomina Agnieszka Światłoń, adwokatka przy Krakowskiej Izbie Adwokackiej.

Publikacja: 05.08.2024 13:12

W Warszawie jest ok. 100 tys. użytkowników e-hulajnóg

W Warszawie jest ok. 100 tys. użytkowników e-hulajnóg

Foto: Adobe Stock

Czy rowerzysta może jechać chodnikiem czy jednak powinien ulicą, nawet w centrum miasta? Czy w tej kwestii ważny jest wiek rowerzysty?

Co do zasady, rowerzysta jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić.

Korzystanie z chodnika przez rowerzystę jest dozwolone wyjątkowo, gdy opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem; szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów; a także wtedy, gdy warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).

Pamiętać jednak należy, że rowerzysta korzystający z drogi dla pieszych (w tym właśnie chodnika), jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.

Czytaj więcej

Pierwsza europejska stolica oficjalnie zakazuje wynajmu elektrycznych hulajnóg

Czy rowerzysta musi mieć kask i sprawne oświetlenie? Co grozi za ich brak?

Zgodnie z obowiązującym prawem, rowerzysta nie ma obowiązku posiadania kasku. Natomiast jeśli chodzi o oświetlenie, to rower powinien być wyposażony z przodu – w co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej; z tyłu – w co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej; w przednie i tylne światła kierunkowskazu, jeżeli konstrukcja roweru uniemożliwia kierującemu sygnalizowanie przez wyciągnięcie ręki zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. Za brak oświetlenia grozi mandat w wysokości 200 złotych.

Czy rowerzysta musi mieć przy sobie kartę rowerową? Co ewentualnie mu grozi, jeśli nie ma jej przy sobie lub wcale nie ma uprawnień do jazdy rowerem?

Rowerzysta między 10. a 18. rokiem życia musi posiadać przy sobie kartę rowerową. Za jazdę rowerem bez uprawnień grozi mandat w wysokości 200 zł.

Czy hulajnogą elektryczną należy jeździć po chodniku czy po jezdni?

Kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. Korzystanie z drogi dla pieszych (w tym właśnie chodnika) przez kierującego hulajnogą elektryczną.

Jest dozwolone wyjątkowo, gdy droga dla pieszych jest usytuowana wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.

Czytaj więcej

3 100 tys. zł mandatu za jazdę hulajnogą w Krakowie

Czy zwykłą hulajnogą, czyli bez napędu elektrycznego można przejeżdżać przez przejście dla pieszych czy należy ją przeprowadzić? 

Zwykłą hulajnogą, czyli bez napędu elektrycznego można przejeżdżać przez przejście dla pieszych.

Czy pieszy przechodzący przez ścieżkę rowerową ma pierwszeństwo przed rowerzystami, gdy przechodzi przez przejście dla pieszych znajdujące się na ścieżce rowerowej?

Pieszy przechodzący przez przejście dla pieszych znajdujące się na ścieżce rowerowej ma pierwszeństwo przed rowerzystą. Zasadą jest, że pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju. Natomiast przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych jest dozwolone na przejściu sugerowanym albo poza przejściem sugerowanym, jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia dla pieszych, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu. Co istotne, przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych, o którym mowa wyżej, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest zobowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni lub drogi dla rowerów iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów.

Warto jednak pamiętać, że pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko albo przechodzący przez te części drogi jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych.

Czytaj więcej

E-rowery coraz bardziej popularne. Dotacje jeszcze rozruszają rynek?
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów