Reklama

Koniec czarnych blach? Nadchodzą zmiany w przepisach o rejestracji aut

Z Centralnej Ewidencji Pojazdów mają zostać wykreślone pojazdy, które są zarejestrowane, choć już dawno nie istnieją fizycznie. Wprowadzony ma być także obowiązek przerejestrowania pojazdu po zmianie właściciela. Obecnie wystarczy tylko zgłosić nabycie pojazdu.

Publikacja: 29.05.2023 17:21

Koniec czarnych blach? Nadchodzą zmiany w przepisach o rejestracji aut

Foto: PAP/CAF Jerzy Undro

dgk

Jak donosi Autokult.pl, rząd postanowił zrobić porządek w Centralnej Ewidencji Pojazdów i wprowadzić przepisy, które miałyby na celu oczyszczenie bazy z tzw. martwych dusz, czyli pojazdów już nieistniejących. To pociąga za sobą ważne zmiany w przepisach o rejestrowaniu pojazdów od 1 stycznia 2024 r.

PiS umieścił je w  uchwalonej w piątek ustawie o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania skutków kradzieży tożsamości. Ustawa przewiduje m.in. wygaśnięcie dopuszczenia do ruchu pojazdu zarejestrowanego przed 14 marca 2005 roku, jeśli przez 10 lat nie wykupiono na niego polisy OC oraz nie przechodził badania technicznego. Pojazd taki zostanie administracyjnie wyrejestrowany i zniknie z CEP 10 czerwca 2024 roku. Ponowna rejestracja będzie możliwa po pozytywnych wynikach badania technicznego i opłaceniu OC.

Czytaj więcej

Stare tablice do zatrzymania albo auto do garażu

Celem tego zabiegu jest, by liczba pojazdów w CEP odzwierciedlała faktyczną liczbę pojazdów na drogach.

Wprowadzony zostanie także obowiązek przerejestrowania pojazdu po zmianie właściciela w ciągu 30 dni od dnia zakupu.

Reklama
Reklama

Obecnie takiego obowiązku nie ma – jak wynika z art. 78 ustawy Prawo o ruchu drogowym, fakt zbycia lub nabycia pojazdu należy zgłosić staroście właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania osoby zgłaszającej.  Zgodnie z art. 140mb tej samej ustawy, nabywca używanego samochodu może otrzymać karę pieniężną za brak zgłoszenia zakupu (a nie rejestracji!) auta kupionego w Polsce do starosty. Obowiązek przerejestrowania samochodu w ciągu 30 dni od jego zakupu dotyczy teraz tylko pojazdów sprowadzanych zza granicy. Za brak zgłoszenia faktu zakupu pojazdu w Polsce albo brak rejestracji pojazdu kupionego poza granicami kraju sankcja wynosi od 200 do 1000 zł.

W nowych przepisach za brak złożenia wniosku o rejestrację w ciągu 30 dni od dnia nabycia pojazdu (także w Polsce) przewidziano karę administracyjną w wysokości 500 zł. Natomiast spóźnienie o więcej niż 180 dni kosztować będzie już 1000 zł. Dodatkowo pojawi się stała kara za brak zawiadomienia o zbyciu pojazdu – 250 zł.

W przeciwieństwie do zgłoszenia nabycia, przerejestrowanie pojazdu wymaga uiszczenia opłaty. W większości przypadków trzeba zapłacić 161,50 zł.

Autokult.pl zauważa, że nowe przepisy oznaczają koniec pojazdów z tzw. czarnymi blachami, które jeszcze w sporej liczbie jeżdżą po naszych drogach. Ich właściciele z dumą nie przerejestrowują aut, które zostały zarejestrowane przed rokiem 2000 tylko dlatego, by zachować oryginalne tablice sprzed ponad dwóch dekad. 

Sądy i trybunały
Uchylenie immunitetu Małgorzaty Manowskiej zablokowane. Brakuje podpisu Dariusza Barskiego
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Oświata i nauczyciele
Uczniowie i nauczyciele alarmują w sprawie tzw. godzin basiowych. „To tykająca bomba”
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Sędziowie nie chcą odchodzić „na emeryturę”. KRS częściej odmawia niż się zgadza
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Dane osobowe
Kto odpowiada za wyciek danych osobowych pacjenta? Zapadł precedensowy wyrok
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama