Nie każdy zagraniczny wóz trzeba sprawdzać technicznie

Od dziś samochody sprowadzone z państw Unii Europejskiej nie będą musiały przechodzić u nas pierwszych badań

Publikacja: 22.09.2009 07:51

Nie każdy zagraniczny wóz trzeba sprawdzać technicznie

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Tak będzie dzięki wchodzącej w życie 22 września 2009r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=315417]noweli kodeksu drogowego (DzU nr 97, poz. 802)[/link].

Do tej pory sprowadzone auto bez takiego badania nie mogło zostać zarejestrowane.

Kodeks drogowy stanowił bowiem, że okresowe badanie po raz pierwszy jest przeprowadzane przed pierwszą rejestracją pojazdu na terenie Polski.

– To absurd. Na przykład samochód sprowadzony z Niemiec mimo bardzo dobrego stanu technicznego i ważnych tamtejszych badań musiał być badany u nas, a właściciel płacił za to blisko 100 zł – tłumaczy Łukasz Kruczek prowadzący w Jarosławiu firmę sprowadzającą auta z zagranicy.

Teraz to się zmienia. Poprawkę wymógł wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 5 czerwca 2008 r. Chodziło o to, że przez wprowadzenie w Polsce wymogu badania technicznego złamaliśmy unijne zasady i prawo.

[b]Druga istotna zmiana dotyczy powtórnej rejestracji samochodów, które zostały wyrejestrowane z powodu wyjazdu właściciela za granicę[/b].

Do dziś ponowna rejestracja auta w Polsce była niemożliwa. Nie pozwalał na to kodeks drogowy. O zmianę upomnieli się rodacy, którzy często, wyjeżdżając do pracy za granicą, zabierali ze sobą własne środki transportu. Aby móc jeździć np. w Wielkiej Brytanii, auto trzeba było wyrejestrować w kraju. Po powrocie był jednak kłopot z jego ponową rejestracją.

[b]Teraz właściciele mogą wracać razem z autami, a wydziały komunikacji muszą je zarejestrować.[/b]

[b]Za sprawą noweli dojdzie też do podziału stacji kontroli pojazdów na podstawowe i okręgowe[/b]. Te pierwsze zajmą się okresowymi badaniami technicznymi mniejszych samochodów (do 3,5 t) oraz ich badaniami dodatkowymi. Te drugie zaś – badaniami okresowymi wszystkich pojazdów.

Tylko stacjom okręgowym wolno będzie zajmować się badaniami technicznymi autobusów, pojazdów przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych, a także zabytkowych.

Badania okresowe przeprowadza się z zasady corocznie.

[b]Zmienią się także zasady badań dodatkowych.[/b] Trafią na nie pojazdy, które budzą u kontrolującego wątpliwości natury technicznej. Uważa on bowiem np., że zagrażają bezpieczeństwu, zatruwają otoczenie (nie spełniają przepisów o ochronie środowiska), uczestniczyły w wypadku drogowym i mają uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy.

Tak będzie dzięki wchodzącej w życie 22 września 2009r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=315417]noweli kodeksu drogowego (DzU nr 97, poz. 802)[/link].

Do tej pory sprowadzone auto bez takiego badania nie mogło zostać zarejestrowane.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Zawody prawnicze
Egzaminy prawnicze 2025. Z tymi zagadnieniami zdający mieli największe problemy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku