Reklama

Nie każdy zagraniczny wóz trzeba sprawdzać technicznie

Od dziś samochody sprowadzone z państw Unii Europejskiej nie będą musiały przechodzić u nas pierwszych badań

Publikacja: 22.09.2009 07:51

Nie każdy zagraniczny wóz trzeba sprawdzać technicznie

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Tak będzie dzięki wchodzącej w życie 22 września 2009r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=315417]noweli kodeksu drogowego (DzU nr 97, poz. 802)[/link].

Do tej pory sprowadzone auto bez takiego badania nie mogło zostać zarejestrowane.

Kodeks drogowy stanowił bowiem, że okresowe badanie po raz pierwszy jest przeprowadzane przed pierwszą rejestracją pojazdu na terenie Polski.

– To absurd. Na przykład samochód sprowadzony z Niemiec mimo bardzo dobrego stanu technicznego i ważnych tamtejszych badań musiał być badany u nas, a właściciel płacił za to blisko 100 zł – tłumaczy Łukasz Kruczek prowadzący w Jarosławiu firmę sprowadzającą auta z zagranicy.

Teraz to się zmienia. Poprawkę wymógł wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 5 czerwca 2008 r. Chodziło o to, że przez wprowadzenie w Polsce wymogu badania technicznego złamaliśmy unijne zasady i prawo.

Reklama
Reklama

[b]Druga istotna zmiana dotyczy powtórnej rejestracji samochodów, które zostały wyrejestrowane z powodu wyjazdu właściciela za granicę[/b].

Do dziś ponowna rejestracja auta w Polsce była niemożliwa. Nie pozwalał na to kodeks drogowy. O zmianę upomnieli się rodacy, którzy często, wyjeżdżając do pracy za granicą, zabierali ze sobą własne środki transportu. Aby móc jeździć np. w Wielkiej Brytanii, auto trzeba było wyrejestrować w kraju. Po powrocie był jednak kłopot z jego ponową rejestracją.

[b]Teraz właściciele mogą wracać razem z autami, a wydziały komunikacji muszą je zarejestrować.[/b]

[b]Za sprawą noweli dojdzie też do podziału stacji kontroli pojazdów na podstawowe i okręgowe[/b]. Te pierwsze zajmą się okresowymi badaniami technicznymi mniejszych samochodów (do 3,5 t) oraz ich badaniami dodatkowymi. Te drugie zaś – badaniami okresowymi wszystkich pojazdów.

Tylko stacjom okręgowym wolno będzie zajmować się badaniami technicznymi autobusów, pojazdów przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych, a także zabytkowych.

Badania okresowe przeprowadza się z zasady corocznie.

Reklama
Reklama

[b]Zmienią się także zasady badań dodatkowych.[/b] Trafią na nie pojazdy, które budzą u kontrolującego wątpliwości natury technicznej. Uważa on bowiem np., że zagrażają bezpieczeństwu, zatruwają otoczenie (nie spełniają przepisów o ochronie środowiska), uczestniczyły w wypadku drogowym i mają uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy.

Tak będzie dzięki wchodzącej w życie 22 września 2009r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=315417]noweli kodeksu drogowego (DzU nr 97, poz. 802)[/link].

Do tej pory sprowadzone auto bez takiego badania nie mogło zostać zarejestrowane.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Dobra osobiste
Wypadek na A1. Sąd zdecydował ws. pozwów rodziny Sebastiana M.
Prawo karne
„Szon patrole” to nie zabawa. Prawnicy mówią, co i komu za nie grozi
Podatki
Skarbówka ostrzega uczniów i studentów przed takim „dorabianiem"
Spadki i darowizny
Chciała testament zgodny z prawem ukraińskim, notariusz odmówił. Co orzekł sąd?
Reklama
Reklama