Już w lipcu pisaliśmy, że posłowie parlamentarnego Zespołu do spraw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pracują nad nowelą kodeksu drogowego w tej sprawie.
Teraz pojawiają się pierwsze szczegóły. Jazda na oponach zimowych lub uniwersalnych ma obowiązywać kierowców tylko w okresie zimowym – od 1 listopada do 15 marca. Kary za brak zimówek nie będą groziły w dni, w których panować będzie dodatnia temperatura. Jakie wymagania mają spełniać opony na zimę? Muszą być albo typowo zimowe, albo uniwersalne, ale ich bieżnik nie może być płytszy niż cztery milimetry.
– Opony o takich parametrach technicznych zachowują swoje właściwości na drogach oblodzonych i zaśnieżonych – uważa Michał Kosiniak, specjalista od bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wszelkie inne parametry określi minister transportu w rozporządzeniu, które będzie wydane w tej sprawie.
Dziś zgodnie z przepisami bieżnik opony nie może być płytszy niż 1,6 mm. Opony zimowe są też obowiązkowe w innych krajach. Przykładowo w Czechach w okresie zimowym (od 1 listopada do 30 kwietnia) na wyznaczonych, specjalnie oznakowanych odcinkach dróg (głównie tych położonych w górach) kilka lat temu został wprowadzony obowiązek jazdy na oponach zimowych. Samochody osobowe muszą mieć takie opony na wszystkich kołach. Minimalna głębokość bieżnika musi wynosić właśnie 4 mm, a w samochodach ponad 3,5 t na osi napędowej głębokość ta musi wynosić 6 mm. W Polsce dziś jeszcze obowiązku jazdy na zimówkach nie ma. Policja może jednak kontrolować stan opon używanych do jazdy.
Za łyse opony – obok utraty dowodu rejestracyjnego – grozi mandat karny w wysokości od 20 do 500 zł, a nawet kosztowne holowanie na policyjny parking. Konsekwencje zależą od sytuacji, w jakiej znalazł się kierowca. Jeśli swoim zaniedbaniem doprowadził do poważnego zagrożenia bezpieczeństwa na drodze, musi się liczyć ze sporym wydatkiem. Zatrzymanie dowodu to najmniej dolegliwa kara. Laweta to koszt około 300 zł (w dużych miastach może być jeszcze drożej). Każdy dzień na parkingu to średnio ok. 40 zł. Do tego dodać trzeba mandat za prowadzenie auta niesprawnego technicznie.