Pewna utrata prawa jazdy spowodowana utratą świadomości

Chwilowa utrata świadomości i wypadek na drodze, to ważne powody, by cofnąć kierowcy uprawnienia do kierowania pojazdami, wydane na wszystkie kategorie.

Publikacja: 19.10.2013 14:08

W razie wypadku za granicą należy sporządzić ze sprawcą wspólne oświadczenie lub wezwać policję.

W razie wypadku za granicą należy sporządzić ze sprawcą wspólne oświadczenie lub wezwać policję.

Foto: www.sxc.hu

Przekonał się o tym kierowca autobusu, który na początku ubiegłego roku stracił panowanie nad kierownicą i najechał na tył jadącego przed nim samochodu.

O wypadku dowiedział się wydział komunikacji urzędu miasta, do którego trafiła notatka urzędowa z Komendy Miejskiej Policji, z wnioskiem o skierowanie kierowcy na badania. Zdaniem Policji nasuwały się poważne zastrzeżenia, co do stanu zdrowia mężczyzny i jego wpływu na zdolności prowadzenia pojazdów na drodze.

Prezydent miasta, działając na podstawie przepisów Prawa o ruchu drogowym i rozporządzenia w sprawie badań lekarskich kierowców, skierował mężczyznę na badania, które miały stwierdzić ewentualne przeciwwskazania zdrowotne do kierowania pojazdami.

Sprawca wypadku poddał się badaniom w Wojewódzkim Ośrodku Medycyny Pracy, Poradni dla Kierowców. Lekarz orzecznik placówki stwierdził istnienie przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami silnikowymi, do których wymagane jest posiadane przez mężczyznę prawa jazdy kategorii A, A1, B, B1, B+E, C, C1, D, D1, C+E, D+E, C1+E, D1+E. Ośrodek ustalił również datę badania ponownego lub kontrolnego.

Kierowca nie godził się z takim stanem rzeczy i przebadał się w ośrodku wyższego stopnia – Instytucie Medycyny Pracy, Przychodni Chorób Zawodowych, który w orzeczeniu potwierdził istnienie przeciwwskazań zdrowotnych. Placówka wydała tym razem orzeczenie bezterminowo.

Prezydent miasta miał już komplet dokumentów, więc postanowił zawiadomić mężczyznę o wszczęciu postępowania administracyjnego, w sprawie cofnięcia uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym i o możliwości zapoznania się z całością zgromadzonego w sprawie materiału.

Kierowca przedstawił urzędnikowi opis konsultacji neurologicznej z Instytutu Medycyny Pracy, który jego zdaniem miałby wskazywać, iż z całą pewnością nie należy go pozbawiać kategorii A i B, a ewentualnie wstrzymać mu na okres sześciu miesięcy kategorię C i D.

Prezydent cofnął mu uprawnienia na wszystkie kategorie, aż do czasu ustania przyczyny. Stwierdził, iż działa na podstawie ważnego orzeczenia lekarskiego, wydanego przez Instytut Medycyny Pracy, a konsultacja neurologiczna nie ma znaczenia w sprawie.

Mężczyzna złożył odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Głównym zarzutem pod adresem decyzji prezydenta było pominięcie przy jej wydaniu orzeczenia lekarza neurologa Instytutu Medycyny Pracy. Ekspertyza ta powinna jego zdaniem spowodować uchylenie decyzji, w części dotyczącej cofnięcia uprawnień na kategorię A i B oraz zawieszenia uprawnień na kategorie C i D. Kierowca dodał, że wypadek, który spowodował miał charakter jednostkowy i incydentalny oraz w żadnym przypadku nie może powodować zablokowania mu obywatelskiego prawa do normalnego życia w społeczeństwie, poprzez korzystanie z własnego pojazdu.

SKO stwierdziło że sprawą nadrzędną nie jest jego interes obywatelski, ale również bezpieczeństwo innych osób uczestniczących w ruchu drogowym. Kolegium dodało również, że nie można orzeczenia z badania cząstkowego traktować na równi z ostatecznym stanowiskiem wyspecjalizowanej placówki badawczej.

Sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, który 13 września 2013 roku oddalił skargę kierowcy. Sąd stwierdził że organy administracji związane są ostatecznym orzeczeniem placówki medycznej i nie mogą dokonywać oceny procedury badawczej, a tym bardziej dopuszczać jako dowód opinię cząstkową, która i tak była już wcześniej brana pod uwagę przez lekarza orzecznika.

Zdaniem WSA decyzja o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdami ma charakter prewencyjny i powinna zostać wydawana w każdej sytuacji, gdy jest wielce prawdopodobne, że kierowca ze względu na stan zdrowia nie jest w stanie kierować pojazdem w sposób niezagrażający bezpieczeństwu ruchu drogowego, sobie, ani komukolwiek z uczestników ruchu drogowego na szkodę (II SA/Gl 735/13).

Wyrok jest nieprawomocny. Przysługuje na niego skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów