Chodzi o par. 8 ust. 6 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego. Zgodnie z nim, odbycie szkolenia nie powoduje zmniejszenia liczby punktów otrzymanych za naruszenie przepisów ruchu drogowego wobec osoby, która przed jego rozpoczęciem dopuściła się naruszeń, za które suma punktów ostatecznych i podlegających tymczasowemu wpisowi przekroczyła lub przekroczyłaby 24.
Do Rzecznika Praw Obywatelskich trafiło pismo pewnego obywatela, w którym zakwestionował konstytucyjność tego przepisu. Jego zdaniem ustawa – Prawo o ruchu drogowym nie upoważniła Ministra Spraw Wewnętrznych do określenia w drodze rozporządzenia przypadków, gdy odbycie szkolenia nie skutkuje zmniejszeniem liczby punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego. Analiza przepisów przeprowadzona przez RPO potwierdziła te zastrzeżenia.
Minister Spraw Wewnętrznych wprowadzając do swojego rozporządzenia kwestionowany przepis powołał się na art. 130 ust. 4 Prawa o ruchu drogowego. Upoważnia on ministra do określenia: - sposobu punktowania i liczby punktów odpowiadających naruszeniu przepisów ruchu drogowego - warunków i sposobu prowadzenia ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego oraz trybu występowania z wnioskami o kontrolne sprawdzenie kwalifikacji - programu szkolenia i jednostek upoważnionych do prowadzenia szkolenia - liczby punktów odejmowanych z tytułu odbytego szkolenia - podmiotów uprawnionych do uzyskiwania informacji zawartych w ewidencji kierowców.
W orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmowane jest, że wyłączenie możliwości zmniejszenia punktów karnych w wyniku odbytego szkolenia przez kierowcę, który zgromadził 24 punkty karne, zostało wydane na podstawie punktu upoważniającego Ministra Spraw Wewnętrznych do uregulowania kwestii warunków i sposobu prowadzenia ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego.
Ta linia nie jest aprobowana, jednak przez wszystkie sądy administracyjne. Część sądów stoi na odmiennym stanowisku, a mianowicie, że par. 8 ust. 6 rozporządzenia jest niezgodny z art. 130 ust 4 Prawa o ruchu drogowym przez to, ze reguluje materię zastrzeżona dla ustawy oraz wykracza poza granice upoważnienia ustawowego wynikającego z przepisu ustawy (WSA w Warszawie, sygn. VII SA/Wa 1485/10, WSA w Gliwicach, sygn. II SA/Gl 26/12). W opinii tych sądów, konstrukcja upoważnienia z art. 130 ust. 4 nie pozwala na określenie w rozporządzeniu dodatkowego ograniczenia w zakresie odejmowania punktów z tytułu odbytego szkolenia.